Aloittavan yrittäjän helvetti!

Aloittavan yrittäjän helvetti!

Käyttäjä Alexandra79 aloittanut aikaan 02.03.2015 klo 15:36 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Alexandra79 kirjoittanut 02.03.2015 klo 15:36

Hei,

en tiedä onko otsikko riittävän kuvaava tilanteeseeni mutta ainakin se on tosiasia.

Perustin syksyllä yrityksen ja aloin häärimään sen parissa luottaen tukijoukkoihini ja omaan jaksamiseen. Sain rutkasti neuvoja eri asiantuntijoilta ja tahoilta joihin luotin. Rakkauskin oli löytynyt elämään pitkän tauon jälkeen ja elämä kukoisti.Olen lievästi erityisen lapsen yh-äiti ja elämä on rakentunut pitkälti lapsen aikataulujen mukaan. Äitini on ollut suurena apuna kuljettaessaan lastani eskariin ja takaisin.

Sitten alkoi vaikeudet. Äitini on todennäköisesti myös lievästi asperger koska tietty käytösmalli sopii täydellisesti ja lapsellani sekä lähisuvussa on sitä muutenkin. Äitini jonka kanssa olimme sopineet että hän hoitaa lastani iltapäivällä pari tuntia eskarin jälkeen jotta saisin tehtyä töitä, toikin lapsen kotiin joka päivä heti eskarin jälkeen ja totesi vain ovella että eihän sulla ole mitään erityistä…. ja lähti.

Ei tämä vielä yksinään riitä venettä kaatamaan joka on suunniteltu kestämään myrskyjä mutta tämä oli vasta alku.

Joulu lähestyi ja sairastelukierre alkoi ensin perheellä jota tunnollisesti hoidin ja yritin samalla saada firmalle asiakkaita ja näkyvyyttä mutta aikaa vain ei riittänyt kaikkeen.

Joulu oli katastrofi, olin laittanut ruoat ym ja lähipiirin kanssa oli sovittu että meillä syödään pyhien aikana jotta ei kaikkien tarvitse ruokaa laittaa. Äitini olikin hankkinut omat pöperöt ja minä sain heittää puolet ruoista roskikseen koska pakastin ei enää vetänyt ja jouluruoka kun ei maistu enää tammikuussa. Stressi lisääntyi ja aloin sairastamaan….

Ensin tuli se pieni flunssa joka meni ohi muutamassa päivässä mutta tammikuun puolessa välissä sairastuin influenssaan. Täysin petissä meni 1 viikko ja seuraava vielä kuumeessa. Pari viikkoa meni että sai taas nenän auki ja jotankin oloa paremmaksi. Mutta voimat oli pois. Sairastan vaikea-asteista uniapneaa joka paheni influenssan aikana todella pahaksi. Ilman hengitystä avustavaa laitetta jouduin olemaan yli 4 viikkoa ja sinä aikana oireet räjähti käsiin. Päätä särkee joka päivä ja selkä alkoi uudelleen oireilemaan koska liikuntaa ei jaksa harrastaa vieläkään.

Mitä tapahtui yritykselleni tällä aikaa…… Ei asiakkaita….. yhtäkään. Mikään markkinointi ei ole tuottanut tulosta vieläkään. Ja aika alkaa loppumaan koska yrityksen tili alkaa olemaan huolestuttavan tyhjä. Palkkaa en voi sieltä saada ja raha-asiat huolestuttaa todenteolla. Menoja on mutta tuloja ei.

Samaan aikaan alkoivat kaikki tuet tippumaan ja nyt on edessä toimeentulotuki kun tulot ovat samaa tasoa työttömän kanssa tai jopa pienemmät. Tuet tippuivat koska laskennallisesti yritykseni tuottaa niin paljon vaikka todellisuus on aivan toinen. Jos olisin tehnyt eri valintoja alussa olisi tilanne täysin toinen mutta mistäpä tavallinen ihminen voi tietää kaiken yhteisvaikutuksen? No nyt tiedän mutta miten sitäkin tietotaitoa voisi myydä ja saada tuottamaan?

Yrityksen osalta en edes uskalla sanoa mitä käy koska se on täysin eri asia. Sitä lähden selvittelemään ja etsimään ratkaisuja kunhan nyt ensin erikoislääkäri antaa tuomionsa huomenna. Onneksi sain peruutusajan ja pääsen lääkärille apua saamaan.

Pahinta tilanteessani on se että vaikka miesystäväni on aivan ihana ja tukee hekisesti sekä on mukana käytännön arjessa, kannan yksin vastuun firmasta ja perheen elatuksesta.

Samaan aikaan äitini kyselee että koskahan ehtisin hänelle sänkyä katsomaan kaupasta kun nyt sellainen pitäisi saada…… mutta koskaan hän ei ole kysynyt että miten jaksan tai miten pärjään. Viimeksi kun asiaa tiedustelin että miksi ei ole kiinnostunut oli vastaus että ”kyllähän sinä aina pärjäät eikä tarvitse olla huolestunut”.

Tässä on vai osa tarinasta koska kaikkia vivahteita en yhdellä kertaa jaksa kerrata mutta edes vähän jotakin suuntaa että mitä on tapahtunut.

Tiedän että tämä kuulostaa siltä että valitan turhasta ja että itse olen tähän itseni saattanut mutta se ei muuta tosiasiaa että nyt olisi hyvät ideat tervetulleita.

Käyttäjä Opaque kirjoittanut 06.03.2015 klo 06:45

Hei! Täällä toinen yrittäjä, jolla on ollut taloudellisesti vaikeaa. Nyt on todella kovat ajat ja vaikea saada pidettyä yritystoiminta kannattavana. Jos näyttää siltä, että kevääksi ja kesäksi ei ole riittävästi yritystuloja, niin kehottaisin sinua hankkimaan ohelle tilapäisen palkkatyön. Tämä voi olla myös osa-aikainen, jolloin sinulla on mahdollisuus hoitaa myös yritykstä. Rekrytointifirman kautta voisit saada keikkaluonteisia hommia, joita voisit tehdä oman aikataulusi mukaan. Älä odota liian pitkään! Itse tein sen virheen että annoin laskujen kasaantua, ja siitä suosta olikin sitten lähes mahdoton nousta.

Käyttäjä IhmisRoska kirjoittanut 06.03.2015 klo 10:34

Useamman epäonnistuneen yrityksen "onnellisena" omistajana voisin antaa sellaisen neuvon, että vaikka yrittäminen onkin ehkä joidenkin mielestä hyve, mutta sen yrityksen kanssa ei kannata vajota suohon. Olen itse menettänyt tuon oppitunnin takia mielenterveyden ja uuden audin verran rahaa, eikä tästä kaikesta silti kukaan ole antanut mitään sankariviittaa yrittämisestä.

Eli jos tuntuu, että homma ei etene, niin pistä suosilla yritys pakettiin ja hakeudu hetkeksi ihan normaaliin palkkatyöhön. Jos vähänkin on tuuria matkassa, niin pääset taloudellisesti takaisin jaloilleen ja ehdit vähän katsoa uutta suuntaan yritysidean kanssa. Uuden yrityksen perustaa kuitenkin nykyään jo ihan parissa tunnissa jos oikein kiire tulee, eli siitäkään homma ei ole kiinni.

Käyttäjä yksiukkovain kirjoittanut 06.03.2015 klo 11:37

Terve kaikille. Minä olen myös yrittäjänä ollut koko ikäni eli noin 30 vuotta, kunnes nyt loppuu viimeinenkin yritys, minulla myös niin monta yhteensattumaa ja monta vuotta menin ihan sumussa ja päätökset varmasti oli tyhmiä ja sai aikaan konkurssit osaltaan. Terveys meni sitten kokonaan, mielenterveys nyt koetuksella ja aika pohjilla ollaan, selkä leikattu pari kertaa ja ei tullut täysin kuntoon, särkylääketokkurassa sitten päätöksiä, nyt tajuaa ettei mitään tolkkua ollut, mutta kukaan ei oikein pystynyt puuttumaan asioihin. Nyt olen jo joutunut ottamaan lainoja takasuvastuiden takia ja lisää tulee. Aika tukala on tilanne ja rahaa pitäisi löytää mutta kun ei jaksa... tilanne vain muhii päässä ja pahenee aiheetta vielä pahemmaksi. Sen olen aika hyvin pystynyt antamaan anteeksi itselle että epäonnistui, kuitenkin maksanut kauheita summia veroja ja työllistänyt porukkaa, sitä ei voi vähätellä. Sen vain halusin tuoda nyt julki, että jos vähänkään tuntuu paineet kovalta ja stressiä tulee, niin alkuvaiheessa kannattaa lyödä pillit pussiin, yrittäähän voi vaikka 5 vuoden päästä uudelleen. Jos on jo velkaantunut niin velkajärjestelyyn vain rohkeasti ajoissa, ja jos yritys toimii jotenkinkaan, niin sama juttu sille. Itse olen tavallaan uhrannut elämäni tuolle työlle ja perhe on onneksi pysynyt kasassa, mutta en edes muista yksiäkään lasten synttäreitä ym. kun aina töissä. Ystäviä ei ole kun aina töissä. Ja jos on mahdollista aloitta ilman velkaa niin malttaa edetä hitaasti vaikka velan otolla ehkä saisi nopeampaa rahan liikkumaan. Kun tämä maailma on niin täynnä odottamattomia tilanteita joihin ei voi itse vaikuttaa. Ja vielä, jos on kaikkensa tehnyt niin se riittää, olkaa armollisia itselle. Mutta päivääkään en vaihtaisi pois elämästäni, kaikesta huolimatta. Voipa olla että vielä jotakin yritänkin, saa nähdä. Voimia kaikille🙂👍