Alkoholista ja sen aiheuttamista sosiaalisista ongelmista

Alkoholista ja sen aiheuttamista sosiaalisista ongelmista

Käyttäjä White princess2 aloittanut aikaan 24.03.2013 klo 16:02 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 24.03.2013 klo 16:02

Olen aivan uupunut. Olen ensimmäistä kertaa elämässäni todennut, että en voi tehdä mitään sille, että ihmiset juovat. En ole saanut mistään ymmärtämystä. Olen aivan valmis muuttamaan pois tästä kultturista jonnekin, jossa raitista arvostetaan. Siitä, että ihminen reagoi alkoholin käyttöön tehdään raittiin mielenterveysongelma. Tämähän on ihan nurinkurista. Onko siis alkoholin käyttöön reagoiva mieleterveydellisen avun tarpeessa? Itse kyllä olen sitä mieltä, että ilmeisesti minun täytyy muuttaa pois tästä valtiosta, koska asenettani alkoholiin ei ole kunnioitettu. Ei asiaa enää voi ratkaista. Kotonani on aina osattu käyttää alkoholia. On osattu puhua huolet ja opetettu sosiaaliset säännöt ja luottmuksen tärkeys ihmissuhteissa. Ehkä tosiaan muutan kulttuuriin, jossa hienotunteisuutta, empatiaa, terveitä elämäntapoja, luottamusta ja raittiutta tosiaan arvostetaan. En minä voi muuttaa kultuuria, mutta ei minun tarvitse hyväksyä kaikkea.

Käyttäjä degard kirjoittanut 24.03.2013 klo 22:26

Sano mihin maahan ajattelit muuttaa niin muutan itsekkin 🙂

Käyttäjä helemi kirjoittanut 25.03.2013 klo 08:28

Se uskomus on syvällä, ilonpito ilman viinaa on teesekentelyä.
Jos et ota, joudut selittelemään, miksi??? Joka juo, saa juoda rauhassa, ilman selityksiä.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 25.03.2013 klo 21:03

Kiitos Degard kommentistasi. Ruotsia harkitsin. 😉 Syystä että, vaikka sielläkin juodaan niin, siellä on kuitenkin myös se kulttuuri, että alkolle saa sanoa kiitos ei. Sitä ei ihmetellä. Silti keskustellaan seurassa raittiillekkin sivistyneesti, ja toivotetaan tervetulleeksi joukkoon. Mutta kaipa se kulttuuri tulee Suomeen pikkuhiljaa... En halua olla mikään moraalivartija, mutta en vain siedä liikakäyttöä. Laskee tason sen verran alas, että siinä tulee sitten kiusallisia tilanteita, kun itse muistaa mutta muut eivät muista... Lasillinen tai kaksi silloin tällöin on ihan ok kuitenkin.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 06.04.2013 klo 18:10

Käännyn taas tämän palstan puoleen, koska kirjoittaminen ainakin helpottaa oloani, vaikka pahemmin en täältäkään ole saanut tukea. Ilmeisesti mittani alkoholinkäytön liikakäytön on tullut tosiaan täyteen, koska ns. kilahtelen ajoittain jos joku muistuttaakin liikakäyttäjää. En voi tietää asiasta tietenkään, eikä se minulle kuulu. Olen sosiaalisesti lahjakas ihminen, ja syy kilahtelulleni on se, että mielestäni alkoholi liikaa käytettynä vie ihmisisestä sellaisia taitoja, kuten esim. tilannetaju, kyky kontrolloida puhumisiaan yms. Faktahan on se, että alkoholi tosiaan tuhoaa aivosoluja. On ihmeellistä, että ihmiset joilla alkaa ns. olla mitta täysi tämän vuoksi eivät näytä saavan ihmisiltä mitään ymmärtämystä. Saattaa olla, että olen väärässä, mutta mielestäni ei ole oikein, että meitä ei ymmärretä oikein. Kait on sitten niin, että ihmisiä, jotka hallitsevat alkoholinkäyttönsä on tosiaan niin vähän. On oma valinta, jos haluaa tuhota aivonsa, mutta jos käytös häiritsee ympäristöä, niin sinä on sitten miettimistä ympäristöllä, kun tulee kiusallisia tilanteita. Niin, on tosiaan niin, että sitten ei edes muisteta, että on tullut taas lärpätettyä liikaa. Alkoholi on hyvä sosiaalisten estojen poistaja, mutta on kuitenkin hyvä tietää mikä on jo hölöttämistä, ja mikä taas positivista sosiaalisuutta. En siedä ensin mainitsemaani. Eipä tässä ole mitään muitakan keinoja elää asian kanssa, kuin purkaa mieltään tänne.

Käyttäjä propeli kirjoittanut 06.04.2013 klo 22:07

Hei.Huomasin,että minusta on tullut ihan viina vastainen.Siis tarkennus asiaan:Aina,kun näen kännisen ihmisen niin jokin ihme peikko kolkuttelee takaraivossa.Tulen kiukkuseksi,mutta miksi?siks,kun menneisyys muistuu mieleen.Joutunut niin paljon katsomaan tota ryyppäämistä,että mitta tuli täyteen.En voi sanoa,että olisin itse ollut tai olen absolutisti.Joskus saatan ottaa lasillisen tai pari,mutta tosi harvoin.😉🙂Se on vissiin tämä suomalaisen juoma kalja ja viina😳.Mutta miksi sitten ihmiset juovat?tuleeko siitä hyvä fiilis?rentoutuuko siitä raskaan työviikon jälkeen?Unohtuuko huolet ja murheet?Näitä asioita miettien🌻🙂🌻

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 11.04.2013 klo 13:51

Hei propeli!

Hieno asia, että sinusta on tullut viinavastainen. On niin paljon muitakin keinoja rentoutumiseen. Itse otan myös hyvin harvoin. On jokaisen oma valinta ottaako vai ei, eikä kummastakaan tarvitse tehdä numeroa. Silti ei tarvitse sulkea seurasta ulos, jos joku ei ota. Toiset vain eivät halua turruttaa tunteitaan yms. Tietysti lasillinen silloin tällöin seuran vuoksi on ihan ok. Kunhan se on oma valinta. Mielestäni kuitenkin sosiaalisuuden taso laskee niin paljon viinasta, että en itse halua käyttää kovinkaan paljon. Koko kulttuurissa on varmaan jonkinlainen alkoholitrauma suuntaan tai toiseen. Itse joudun oikein harjoittelemaan, että en menettäisi alkoholia liikaa käyttäneiden kanssa malttiani. Tunne-elämän rikkauden alkoholi mielestäni tuhoaa.