Alkoholin vaikutus persoonallisuuteen

Alkoholin vaikutus persoonallisuuteen

Käyttäjä JalluP aloittanut aikaan 11.11.2015 klo 17:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä JalluP kirjoittanut 11.11.2015 klo 17:52

Heippa kaikille,

Olen pian 24 vuotiaan perus terveen pojan isä. Olen todella huolissani.
Nyt on muutaman kerran käynyt niin että pojallani on ollut nyt muutama tosi paha tilanne hänen ottaessaan alkoholia. Ottaminen on ”lähtenyt lapasesta” niin että määrä on ollut suuri ja tämän myötä pojan persoonallisuus on muuttunut rajusti. Kiltistä, huomaavaisesta nuoresta tulee todella aggressiivinen ja jossain määrin jopa harhainen.
Tilanne pelottaa näin isänä. Pelottaa, milloin kohdalle osuukin joku joka iskee jollain astalolla .. sen viimeisen iskun. Tai että poika tekee jotain peruuttamatonta ja pilaa ei vain omansa vaan aika monen muun elämän.
Olemme voineet kuitenkin puhua tästä poikani kanssa. Hän on vahvasti sitä mieltä, että hän lopettaa alkoholin käytön kokonaan. Tuen häntä tässä päätöksessä. Mutta mistä tällainen voi johtua? Miten edetä?😐

Käyttäjä Sintukka kirjoittanut 12.11.2015 klo 11:55

hei Jallu,
mä en ole asiantuntija, kuten ei meistä palstailijoista varmaan kukaan - jos olet huolissasi, niin varmasti voit soitaa A-klinikalle ja puhua päihdeasiantuntijoiden kanssa.
Sen verran tietysti, että alko on hermomyrkky ja vaikuttaa suurina määrinä negatiivisesti meihin kaikkiin, ja teitysti on niitäkin (mm. oma eräs edesmennyt sukulaiseni) jolla se muuttaa persoonallisuutta hyvin pelottavalla tavalla.
Tärkeintä on, että poikasi tunnistaa tilanteen, ei vähättele sitä ja on valmis luopumaan koko aineesta. Se on hienoa, samoin se, että voitte asiasta puhua yhdessä.
Sinuna soittaisin A-klinikalle vielä, jos sinua konkreettiset asiat askarruttavat, sieltä poikasi saa myös tukea lopettamiseen (se on matalan kynnyksen paikka, ei pelkästään "oikeille" alkoholisteille vaan kaikille asian kanssa painiville).
Tsemppiä tärkeään ja hienoon päätökseen teille molemmille!

Käyttäjä äiti9 kirjoittanut 14.11.2015 klo 16:40

Niinpä, alkoholi vaikuttaa persoonaan. Se persoona on non grata. Toivon, että poikasi saa apua ja sinä tukea. Voit esimerkiksi käydä AL Alkoholistien Läheiset ryhmässä, se on ilmaista.
Alkoholistin mielestä kaikki maailman asiat ovat "muiden syy". Alkoholistin rinnalla on rankkaa. Päihdevammat ja persoonallsiuushäiriöt voivat kulkea käsi kädessä.
Itse olen itkenyt miljoona yksinäistä itkua alkoholistin vuoksi. Alkoholistille ei koskaan saa suuttua.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 15.11.2015 klo 08:10

Ikävää kuultavaa, vaan niin tuttua. Noin kävi minunkin lapselleni. Kiltti ja mukava nuori muuttui agressiiviseksi ja vihaiseksi, varsinkin silloin kun "juomaan" teki mieli, sekä sieltä pois tullessa.
Samoin oli aviomieheni, rankkaa olla selvinpäin vieressä.
Minä jouduin lopettamaan "ymmärtämisen", selittelyjen ja vakuuttelujen kuuntelun kun mitään ei kuitenkaan tehdä. Sen aikaa on hyvin, kunnes seuraava juomapää aukeaa.
Ilman apua ei poikasi selviä, mutta ikävä kyllä hänen on itse haluttava, ei sinun.
Sinun ehkä kannattaisi itse hakea itsellesi apua, tukea, ettet tee vääriä valintoja auttaessasi poikaasi. Minäkin tein ihan väärin, vaikka olin käynyt Al-anonissa vuosia, ollut naimisissa alkoholistin kanssa, niin silti en osannut varoa vaan menin itse mukaan selittelyihin ja ymmärtämiseen ja sehän vain sai aikaan sen että kierre jatkui ja paheni.
Nämä asiat ovat tosi raskaita kestää, mutta hae itsellesi vertaistukea jostain, netissäkin sitä on tarjolla, mutta parempi olis ihan kasvotusten jonkun kanssa jutella.
Voimia sinulle!

Käyttäjä helemi kirjoittanut 15.11.2015 klo 08:58

Pojallesi ei yksinkertaisesti viina sovi, se laukaisee jotakin selittämätöntä jossakin ja kaaos on valmis. Olen tavannut ihmisiä, jotka ovat ns normaali oloissa ujoja ja hiljaisia, mutta viinaa saatuaan, menevät mihin tahansa, karmit kaulassa, kuin maailman omistajat.
Tuskin kukaan tietää, viinan kaikkia vaikutuksia ihmisen aivoihin ja persoonallisuuteen. Siis, jos poikaasi, jo itseäänkin vaivaa tilanne, niin ainoa keino, "pysyä ehyenä", on jättää viina kokonaan.
Apua tuohon ongelmaan kyllä löytyy.
Tuon ikäinen nuori mies, joutuu kyllä selittelemään kavereilleen, miksi ei ota, sillä niitä tarjoajia kyllä silloin löytyy.