Alkoholin käytön lopettaminen
Täältä varmaan löytyy muitakin, joilla alkoholin käyttö on jossain vaiheessa lähtenyt lapasesta? Haluaisin kuulla kokemuksia lopettamisesta. Tässä mun taustaa:
Olen 25-vuotias nainen. Olen sairastanut masennusta noin 11 vuotta, viimeiset 4 vuotta lääkityksellä. Takana myös syömishäiriötä ja paniikkikohtauksia.
Olen aina juonut isoja määriä kerralla. Viimeisen puolen vuoden aikana myös juomiskerrat alkoivat lisääntyä. Yleensä join 2-3 kertaa viikossa niin, että muisti meni. Kännissä tein paljon typeryyksiä: petin poikaystävää, puhuin rumasti ihmisille. Morkkikset oli ihan hirveitä, silloinkin kun mitään suurempaa tyhmyyttä en ollut tehnyt. Lopulta morkkiksessa tuntui siltä, että tapan itseni kun tuntui ettei ole mitään suuntaa eteenpäin elämässä. Pelkäsin itseäni ja itkin koko ajan. Pakottauduin lääkäriin ja pyysin antabus-reseptiä. Minut ohjattiin päihdetyöntekijälle, ja parin kk odottelun jälkeen viimein sain sen reseptin.
Muutama viikko piti rohkaista itseään apteekkiin, mutta nyt sitä on oltu 10 päivää kuurilla. Toistaiseksi on ollut melko helppoa. Masennus vaan alkaa jotenkin tulla esiin enemmän – varmaan enemmän aikaa ajatella. Aluksi ahdistukset helpotti, mutta nyt alkaa pahentua. Aiemmin join jos stressasi tai otti päähän. Nyt ei ole mitään tilalla. Vaikka alkoholi pahentaa masennusta, se toi myös hetken helpotusta. Nyt on pakko kohdata omat ongelmat kun ei voi paeta juomiseen.
Lisäksi on tietysti se häpeä. En olisi ikinä uskonut päätyväni tähän tilanteeseen. Mun piti olla vahva ja täydellinen, onnistuja. Kaikkea muuta kuin heikko. Ja tässä mää olen, 25 vuotta, opinnot venyy ja antabus-kuurilla. Ulospäin olen sosiaalinen, äänekäs, vahva ja näkyvässä roolissa omassa ympäristössäni, luottamustehtävissä ja vastuullinen. Mikä meni oikein vikaan? Onko mulla liikaa stressiä? Olen oikein kasannut itselleni kaikkia tehtäviä, koska haluan todistaa että pystyn. Toki ne on myös kiinnostavia ja motivaatiota löytyy, mutta voimat tuntuu loppuvan kesken.
Onko kukaan muu samanlaisessa tilanteessa? Että tuntee pettäneensä ennen kaikkea itsensä. Ja että ulospäin kaikki on hyvin…muille minunkin juominen näkyi normaalina opiskelijan juhlimisena. Tämän piti olla lyhyt keskustelunavaus, vaan tulikin paatos…no, ehkä mun piti saada tämä ulos ”systeemistä.”