alkoholi, raha ja peliriippuvuus

alkoholi, raha ja peliriippuvuus

Käyttäjä olen miehelleni kuin äiti aloittanut aikaan 26.07.2011 klo 18:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä olen miehelleni kuin äiti kirjoittanut 26.07.2011 klo 18:56

Olen ollut yhdessä mieheni kanssa noin 4 vuotta ja meidän avioliitossa on ollut paljon ongelmia.
Tämä avioliitto on molemmille toinen.
Meidän suurin ongelma on ollut mieheni alkoholinkäyttö, joka ilta vähintään 4 annosta. Useimmiten 6-10 vaikka on arki-ilta. Viikonloppuisin 10-20. Sitten hän myös pelaa kolikkopelejä, mutta kuitenkin niin paljon että hänelle ei riitä ”huviraha” 800 e kuukaudessa. Huvi-rahan lisäksi hän saa kaikki syötävät, juotavat, asuminen ja vaatteet kotona minun luo. Kun hän on tuhlannut 800 e niin hän haluaa lisää ja sitten meille tulee riita kun annan vain noin 20-50 e. Kun kysyn mihin hän tarvitsee rahaa hän vastaa että hän vain tarvii.
Hoidan siis taloutemme kaikki raha-asiat. Meillä on yhteinen yritys ja sillä menee niin hyvin että pääsemme matkoille noin 3 kertaa vuodessa vaikka meillä on aika paljon velkaa. Mutta mieheni ei siis osaa hoitaa omia raha-asioita. Kun tapasin hänet niin hän oli jo aika velkaantunut ja luottomerkintä oli. Olen nyt 4 vuodessa saanut hänen luottomerkintä pois ja yrittänyt opettaa häntä raha-asioissa mutta hän ei halua oppia. Hän vain heittäytyy kakaraksi ja sanoo että minä tuhlaan hänen rahat enkä anna hänelle riittävästi. Hän ei osaa olla yhtään kiitollinen että olen 4 vuoden ajan auttanut hänet jaloilleen vaikka se on vaatinut omaa uhrautumisia myös taloudellisesti. Nyt kysyn teiltä että mihin hän voi käyttää 800 e kuukaudessa niin että se ei edes riitä. Hänellä (niin kuin minullakin) on 4 murrosikäistä lasta ja hän sanoo että he tarvitsevat rahaa. Mutta koska minullakin on 4 murrosikäistä lasta niin tiedän että sen ikäiset voivat tarvita rahaa loputtomiin jos ei heille opeteta ettei raha kasva puussa. Hänen alkoholikulutuksensa hänen ei tarvitse maksaa enää itse koska käymme muutaman kerran vuodessa ostamassa halpaa viinaa ja meillä on siis varastossa. Tämä on kuitenkin vain noin vuosi vanha tapa. Ennen sitä hän osti samalla ”huvirahalla” viinat itse ja silloinkin rahat riittivät yhtä huonosti kuin nyt.
Mitä pitää tehdä. Olen yrittänyt jättää häntä monta kertaa mutta sitä hän ei missään nimessä halua ja näin jatkamme aina vain taas… Jos jätämme ulkomaan-matkat ja annan hänelle lisää ”huvirahaa” niin luulen ettei hän ole kuitenkaan tyytyväinen. Kun kysyn mihin rahaan hän olisi tyytyväinen niin hän ei osaa vastata vaan sanoo että hänen tarpeet vaihtelevat…

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 27.07.2011 klo 06:21

Voi olla, että sinun ongelma miehesi kanssa ratkeaa kenties toisella tavalla kuin mitä haluat tai hänkään?
Hänen maksansa voi poksahtaa piankin
- ei kenenkään elimistö kestä tuollaista alkoholimäärää säännöllisesti - pitkään.
Teillä asetelma ruokkii tilannetta, kun siihen ei tule muutosta.
Vaikea tilanne sinulla olla siinä keskiössä.
Voiko asiaa auttaa, jos koetat muuttaa tilannetta antamalla miehelle aikuisen vastuuta kuin mies miehelle antaisi?
Eikö hänellä ole ollut isää?
Vahva äiti?
Liian vahva äiti - vai liian lepsu äitikö miehellä on ollut - ja on yhä?
Joku sinussa pitää yllä sitä samaa kuviota?
Mikä murrosikäisen saa huomaamaan että on itsekin vastuussa elämästään?
Vaikuttaa kuin miehesi on jotenkin murrosiässä vielä(tai nyt)?
Nämä on vain vaikutelmia, joita viestisi pohjalta nousee.
Nykynuoret on usein fiksumpia kuin isänsä, kun nähneet miten elämä voi mennä suohon jos toimii samoin.
Miksi miehesi ei välitä sinusta - oikeasti - myös rahan käytössä tai rahan suhteen?
Jos hän oivaltaisi, ettei raha kasva puussa, vaan vaatii ponnistuksia saada sitä?
Ei ole helppoa, jos perhe on täynnä lapsia/nuoria eikä puolisoa joka kantaa myös vastuuta.