Alkoholi

Alkoholi

Käyttäjä raisa81 aloittanut aikaan 24.02.2020 klo 11:38 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä raisa81 kirjoittanut 24.02.2020 klo 11:38

Hei. olen hieman vajaa 40 v nainen. Työssä käyvä, lapsellinen, harrastuksia, kavereita ja parisuhde on.

Kaiken pitäis periaatteessa olla hyvin, mutta ongelmaksi on osoittautunut miesystävä ja alkoholin käyttö ja miesystävän mukana tulleen sosiaalisen piirin alkoholin käyttö ja se, että olen itse lähtenyt mukaan alkohjolin käyttöön koko ajan enenemässä määrin. Alkoholin käyttö kuuluu joko toiseen viikonloppuun kun minulla ei ole lasta hoidettavana. Muina päivinä en enään nykyää ota, mutta silloin kun otan, menee sitä todella paljon. Pe ja la molempina iltoina /päivinä ja runsaasti. Ja sehän tietää rahan menos sekä terveydenhaittoja. Asia on minu itseäni alkanut nyt jo ahdistamaan. Tiedän ettei tällainen toiminta ole tervettä eikä hyväksi minulle, mutta kun se tietty sosiaalinen piiri on tämmöinen ja etetnkin kun miesystäväni kuuluu tuohon osos piiriin niin minulla ei ole voimia irtaantua tuosta porukasta ja viettää vk loput liikkuen ja harrastean kuten teen 2 muuta viikonloppua kuussa ja arki-illat. Tiedostan, että olen tullut riippuvaiseksi jossakin määrin näistä ”märistä” viikonlopuista ja ahdistuksen takia ne myös hävettävät minua. Asiat eivät edes aina ole olleet näin..

Miten voin saada itsestäni irti ja revittyä itseni irti tuosta, mikä sotii arvomaailmaani vastaan?

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 24.02.2020 klo 14:56

Hei, en osaa vastata kysymykseesi mutta (päihteiden vaikuttamassa perheessä kasvaneena) halusin sanoa, että arvostan todella sitä että haluat tarttua asiaan ennen kuin se muodostuu ongelmaksi. Vanhemman humalatila voi olla lapselle todella ahdistava kokemus, ja vaikka et käytäkään alkoholia lastesi läsnäollessa, pitkällä aikajänteellä alkoholiongelma altistaa masennukselle, mikä kyllä vaikuttaa lastenkin arkeen. Se että huomaat ettet pysty hallitsemaan juomistasi noiden 'märkien' viikonloppujen aikana kuulostaa minulta hyvältä askeleelta oikeaan suuntaan - kun tiedät/epäilet, että kyse on alkoholiongelmasta, se luo sinulle motivaation lähteä muuttamaan suhdettasi alkoholiin, ja selvittämään mitä voisit tehdä ongelman ratkaisemiseksi.

Tiedän tapauksia joissa alkoholin liikakäyttäjät ovat saaneet apua työterveyshuollon kautta - mitä arvelet, kuulostaisiko se reitti mahdolliselta?

Käyttäjä kirjoittanut 10.05.2020 klo 10:40

Mulle tuli mieleen että jospa lukisit päihdelinkin keskusteluja. Siellä on tosi fiksua porukkaa joilla keskustelua vähentämisestä.

Ja varmaan yks oleellinen olisi että ottaisit asian puheeksi miesystäväsi kanssa. Että et enää halua jatkaa tätä. Jospa hän ymmärtäisi. 

Hienoa ettet juo lasten läsnäollessa!

Käyttäjä kirjoittanut 24.05.2020 klo 08:46

Hyvä ettet juo lastesi ollessa kanssasi, juopottelevat vanhemmat ovat stressaavia lapsille.

Minusta on hyvä hakea apua pulmiinsa jos tiedostaa pulmansa muodostuneen probleemaksi eli ongelmaksi, on pulma millainen hyvänsä, ja kuulosti siltä että kirjoittassasi tuota pulma oli probleeman kaltainen, mutta ihmis-mieli on muuttuva, eikä pulmat aina ole pysyviä...