Hei Rina,
Kiitos vinkeistäsi. Valitettavasti tässä vakavassa masennuksessa liikunta pahentaa oireita. Masennukseen liittyvä uupumukseni on niin voimakasta, että pienikin voimavarojen ylittäminen vie sairautta takapakkia. Liikun pieniä määriä kerrallaan, esim haen postin noin 50 metrin päästä postilaatikosta tai käytän koiran 10-15 minuutin kävelylenkillä tarpeillaan. Joskus sekin voi olla liikaa riippuen siitä, mitä muuta olen tehnyt päivän aikana. Huomaan kyllä liikkumisen positiiviset vaikutukset noilla pienilläkin lenkeillä mutta nyt on oltava päöosin levossa.
Ruokavalioni on terveellinen. Sen on koostanut ravitsemusterapeutti. Se on kasvisvoittoinen ja rasvoina käytetään vain kasviöljyjä. Noudatan sitä tarkalleen. Vitamiineja en syö mutta saan D-vitamiinia pistoksina.
Lähinnä mietityttää se, että kun useaan otteeseen masennus on uusinut ja strsssinsietokyky on tosiaankin laskenut, niin korjautuuko stressinsietokyky koskaan. Tai jääkö masennus pysyväksi olotilaksi.
Rina kirjoitti 17.12.2016 14:14
Jossain tutkimuksissa on osoitettu, että jo sikiöaikainen stressi muokkaa aivoja pitkäkestoisesti, mutta toisaalta aivot ovat aiempaa luultua plastisemmat. En siis heittäisi kirvestä kaivoon😉. Vakavan masennukseni aikani olin äärimmäisen stressaantunut, verenpaineet jatkuvasti yläkantissa ja syke niin korkea, että söin betasalpaajia. Pää oli aivan sekaisin, tuntui, että en näkökykykin oli muuttunut:esim. Valot häikäisivät epätavallisesti.
Harrastatko liikuntaa? Pitkäkestoisen stressin vaikutuksia voi poistaa juuri liikunnalla. Myös voimaharjoittelun on todettu rakentavan aivoyhteyksiä uusiksi. Liikunnan on todettu parantavan mm. Muistia, joka pitkäkestoisessa stressissä on heikentynyt. Liikunta on ehkä tehokkaimmin parantanut pääni. En vähättelisi myöskään terveellisen ruokavalion merkitystä. B-vitamiinista ja D:stä että kalaöljystäkin voi olla hyötyä. Terveet hermoyhteydet edellyttävät pehmeää rasvaa. Itse syön EPA a.
En tiedä, auttaako vastaukseni sinua, mutta omalla kohdallani edellämainituista keinoista on ollut apua!