Aikuisena lapsena vanhemman kuolema
Mä tarvisin neuvoja ja tukea. Mun iskä joutui toissapäivänä sairaalaan, epäilevät keuhkosyöpää joka olisi levinnyt. Aiemmin täysin terve ja vasta eläkkeelle jäänyt perus suomalainen mies, joka ei pahemmin puhu eikä pussaa. Itse olen jo ’aikuinen’ mutta silti tuntuu että ei näin saa tapahtua, ei ole reilua, en ole valmis tähän. EN ALA!!
Terveydenhuoltoalan ammattilaisena tiedän, mitä tapahtuu jos ihmisellä on etäpesäkkeitä lähettänyt keuhkosyöpä ja tämä ei vittu ole reilua! Ahdistaa kun on viikonloppu ja kunnolliset tutkimukset alkavat vasta arkena – mutta päivystyksen lääkärin ja osastolla olevan omahoitajan olemuksista ja katseista näen mitä he ajattelevat ja mikä on tuleva – se myötätunto on käsinkosketeltavaa ja vituttaa kun he tietävät sen, mitä meille omaisille tai isälle ei ole vielä kerrottu kunnolla, ei ole sanottu sanaa kuolema eikä parantumaton..
En halua tämän olevan totta ja tämä epätodellinen olotila on kauheaa, tuntuu kuin olisi painajaisessa josta ei vaan voi herätyskellokaan repiä ylös. Minulla on sellainen tunne, että isäni tulee kuolemaan – minä tiedän sen ja se itkettää niin pirusti. Miksi en voi tehdä mitään, miksi kukaan ei voi?!?!
Tiedän että kun iskä kuolee, minä kyllä selviän ja sisko selviää ja äitikin ajan myötä.. Aina olen toivonut että isä lähtee ensin, koska tiedän että äiti pärjää mutta isä ei pärjäisi jos äiti lähtisi. Miksi tämä elämän rajallisuus on niin vaikeaa omalla kohdalla kun työssäni se on jatkuvasti läsnä?
Ongelmani on seuraava:
Me omaiset skarppaamme isän vuoksi ja tiedän että isä skarppaa meidän vuoksi. En tiedä mitä hän oikeasti ajattelee, kun ei se ikinä ole tunteista tai muusta lällystä puhunut – aina on teot merkinneet enemmän. Pelottaako sitä? Ahdistaako sitä kesken jääneet asiat, mökin ja kodin remonttihommat joita on aina tehnyt? Kokeeko yksinäisyyttä? Kokeeko kuolemanpelkoa? Pelkääkö meidän selviämisen puolesta? Pystyykö hyväksymään tulevaa vai itkeekö yksin kun kukaan ei näe? Eilen vain äidille sanoi että eipä tälle mitään voi mutta onko se sitä pelkoa vai hyväksyykö tilanteen.
Miten voin olla läsnä ja tukena hänen ehdoillaan? Alanko itkeä ja halaan väkisin – tuottaako se vain enemmän surua ja ahdistusta hänelle? Olenko reipas ja loppuun saakka sairaanhoitajatytär – helpottaako se hänen oloaan jos tilanteesta ja surusta ei puhuta sen enempää kuin ’paska nakki mutta mikäs teet’? Hyväksynkö sen että kun ei ole koskaan tunteista puhuttu niin ei puhuta lopussakaan, annetaan vaan mennä ja ollaan siinä läsnä samalla tavalla kun on monesti ennekin. Istutaan hiljaa tai puhutaan urheilusta.
Pitäisikö minun vain olla läsnä hänen ehdoillaan – mutta mistä perkeleestä tiedän haluaisiko hän puhua? Pelottaako häntä liikaa avata suunsa vai onko vaan helpompi olla puhumatta niistä tunteista, antaako se puhumattomuus voimia jaksaa – kun ei tarvi itkeä ja kohdata niitä ikäviä tunteita. Annanko pienten tekojen, esim. lemppari herkkujen viennin ja auton käytön huollossa, olla niitä tekoja jotka kertovat että välitän. Sanonko hänelle että olet rakas vasta sen viimeisen henkäyksen jälkeen?????
Ja onko se isän surun kohtaaminen minun homma? Haluaisin olla emotionaalisesti läsnä mutta ymmärrän että oman lapsen kanssa se voi olla vaikeaa – vaikeaa näyttää se heikkous kun on kuitenkin vanhempi, se joka on minut kasvattanut ja opettanut elämään. Pitäiskö minun vain luottaa siihen että äiti ja isä hoitavat surun ja ikävät tunteet keskenään – jos kokevat siihen tarvetta? Että isä avautuu äidille jos haluaa itkeä tai sitä pelottaa? Taannunko lapseksi tässä tilanteessa? Haluaisin ottaa kaiken tuskan ja murheet itselleni mutta onko se mahdollista tai reilua – annanko asioiden olla ja mennä niin kuin ne on tähänkin saakka menneet?