Hei, Navajo!
Kiva, että kirjoitit! Sun kirjoituksessa oli Paljon hyvää asiaa 🙂! Uteliaisuuteni heräsi, että oletko nyt työelämässä?
Mun mieli reagoi elämäni asioihin - niin nurinkurista kuin se onkin - terveellä tavalla: masentumalla. Niinpä! Minä olen joskus miettinyt, että tavallaan masentumiseni oli jollain tavoin, kuin lottovoitto, niin hullulta, kuin se kuulostaakin. Tunnen niin, koska en itse osannut pysähtyä, niinpä mieli teki sen ja sitten oli pakko pysähtyä ja tutkailla elämäänsä ja oloansa. Eihän elämästä ihanaa tullut masennuksen myötä. Siitä tuli työtä. Työtä itsensä, kanssa.
Kyllä niitä pieniä ilon tai toivon pilkahduksia aina välillä tulee. On hyvä saada olla ja parantaa itseään ilman kiirettä ja jatkuvaa suorittamista (alitajunta tosin tekee omaa työtään). Ilman ammattilaisten apua, en olisi kuitenkaan selvinnyt niin hyvin, kuin tänään olen.
Pienet arkiset asiat tai esimerkiksi luonnon pienet ilmiöt tuovat hyvää mieltä.
Hei, heidi h!
Nyt minä vähän tipuin eli sinulla ei ole vielä psykiatrian kontaktia, vaan odottelet vielä aikaa? Kai lääkäri kuitenkin kirjoitti sen lähetteen, että saat sen ajan psyk.pkl:lle sitten kun saat, vaikka joutuisitkin jonottamaan?
Minun suvussani ei tietääkseni ole masennusta, mutta en tunne sukua kovinkaan hyvin ja on paljon mahdollista, että joskus entisaikoina masennus jäi esim. diagnosoimatta. Minulla on kyllä sukulaisia, joista voisi epäillä olevan / olleen mielenterveyden ongelmia. He vain eivät ole koskaan tietääkseni hakeneet apua. On varmasti paljon niitäkin (noin yleisesti), jotka esimerkiksi juovat masennukseensa / mielenterveysongelmiinsa ja sitten niitä, jotka jollain muilla itselle vahingollisilla tavoilla hoitavat masennustaan / mielenterveysongelmaansa.
Minäkin olen joskus, aina välillä miettinyt sukututkimuksen tekemistä. Se on varmasti hyvin mielenkiintoista. 🙂
Hei, VinksVonks!
Kaikki on varmasti sitten kunnossa, jos lääkäri niin sanoi. (Luultavasti sinulla on mahdollisuus sinne psyk.pkl:lle päästä. Se varmasti riippuu siitä miten terveyskeskus lähetteen arvioi ja mihin eteenpäin lähettää.) Laitoin nuo lauseet sulkeisiin, kun en ihan 100% varma ole, että miten toimii. Kunhan hoidat itseäsi ja haet lisää sairaslomaa, jos/kun siltä tuntuu, kun sairasloma on lopuillaan. 🙂👍