Aikuinen lapsi olohuoneessani
Tyttäreni isän kuoltua joitain vuosia sitten, myimme entisen yhteisen omakotitalomme ja minä muutin pieneen kerrostaloasuntoon. Olen tyytyväinen ja onnellinen uudesta asunnostani, siellä minun on helppo ja turvallinen olla. Minua vaivaa kuitenkin se, että aikuisen ikäinen (27 v.) tyttäreni viettää niin paljon aikaa luonani. Hän opiskelee yliopistossa toisella paikkakunnalla ja hänellä on siellä oma asunto. On ihan mukava, kun hän tulee perjantai-iltana. Viikonloput menevät yleensä hyvin, mutta sitten tulee sunnuntai-ilta, tulee maanantai ja joskus tiistai-iltakin ja minua harmittaa. En osaa tehdä muuta kuin odottaa hänen lähtöään. Kaipaan omaa rauhaani tehdä ja touhuta omassa kodissani omien aikataulujeni ja omien mielihalujeni mukaan.
Viime kesä meni kokonaan sohvallani. Pelkään jo tulevaa kesää. Olen yrittänyt kysellä kesätöiden hakemisesta, mutta ei häneltä saa oikein mitään vastausta. Hän opiskelee alaa, jolta käsittääkseni on löydettävissä työtä aika hyvin. Oma-alotteisesti hän ei puhu mitään opiskelusta, välillä yritän kysyä jotain opinnoista, mutta hän vaikuttaa kovin vaivaantuneelta, en saa oikein mitään vastausta. Minulle on tullut jo vahva epäily koko opiskelusta. Ei hänellä ole koskaan esim. mitään opiskeluun viittaavaa materiaalia mukanaan, lojuu vaan sohvalla tietokonetta tuijottaen aamusta iltaan ja välillä yötkin perään. En tiedä mitä ajatella, olen yrittänyt olla positiivinen ja suvaitsevainen, ainakin näyttää siltä, vaikka sisällä kiehuu. Välillä yritän ajatella, että hän on aikuinen ihminen, tehköön mitä tekee, en minä voi enää huolehtia. Välillä taas ajattelen, että hän kaipaisi jotain ravistelua herätäkeen todellisuuteen.