Aiheuttaako Aripipratsoli (Abilify) painonnousua?

Aiheuttaako Aripipratsoli (Abilify) painonnousua?

Käyttäjä Tweek aloittanut aikaan 18.05.2012 klo 18:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tweek kirjoittanut 18.05.2012 klo 18:34

Onko kokemuksia neuroleptistä Aripipratsoli (kauppanimi varmaankin Abilify)?
Lääkäri vakuuttaa, että se ei aiheuta painonnousua. En usko enää mihinkään masennus/psykoosilääkkeisiin, koska minulla ne ovat aiheuttaneet painonnousua ja paino liittyy hyvin vahvasti masennukseeni.
Onko tietoa siitä, että Aripipratsoli voisi nostaa painoa?

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 02.06.2012 klo 20:20

Aripipratsolin ei pitäisi aiheuttaa painonnousua. Itse olen syönyt sitä nyt vajaat kolme vuotta (joista tosin syömättä olen ollut puolisen vuotta), eikä ainakaan noussut ole, vaan pikemminkin laskenut kun lääkkeellä pään pahimmat sekasorrot sai kuriin ja kykeni jälleen nauttimaan (hiki)liikunnasta.

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 04.06.2012 klo 14:19

Kiitos vastauksesta!

Mukava kuulla, ettei sinulla ole aiheuttanut painonnousua. Oma pääni on myös sekaisin kun tulee pahoja psykoottisia jaksoja ja ymmärrän miksi tuota neuroleptiä pitäisi ottaa. Mikään lääke ei vain ole auttanut yhtään niin en usko tähänkään pilleriin. Hassua, että lääkärit kertovat aina aivan eri "faktoja" lääkkeistä. Toinen sanoo, että ei ole olemassa masennus- tai psykoosilääkettä, joka ei aiheuttaisi painonnousua aineenvaihdunnan hidastumisen vuoksi. Toinen vakuuttaa, että painonnousu johtuu siitä, että ruokahalu kasvaa. Olen jo vuosia kuntoillut 5-6 kertaa viikossa ja on vielä anoreksia. Uusi lekuri vielä kehtasi kysyä, miksi en sitten laihdu. Ilmeisesti ei usko, että kärsin anoreksiasta, koska en ole langanlaiha! Aikaisemmat painonnousut ovat siis aika varmasti johtuneet lääkkeistä, joten en tiedä uskaltaako tuota Abilifyta ottaa..

Käyttäjä erakoksiko kirjoittanut 05.06.2012 klo 05:25

Minulle ei ole aiheuttanut painonnousua.
Jarruttanut sopivasti.