Olen ollut masentunut lähes koko elämäni. Oirehtia aloin ennen teini-ikää, suunnilleen niihin aikoihin, kun huomasin olevani lesbo. Lesbouden tunnustaminen oli hieno asia, kunnes ymmärsin yhteiskunnan raadollisuuden ja sen miten paljon minua kiusattiin tuon, silloin vielä kovin herkän asian kanssa. Sairastuin bulimiaan, sain paniikkikohtauksia ja vetäydyin kaveriporukasta. Istuin yksin koulun käytävällä ja toivoin kuolemaa. En pystynyt käsittelemään niitä asioita yksin. Ystävystyin opettajani kanssa, sillä hän (toisin kuin isäni ja äitipuoleni) ymmärsi, että minä en tästä muutu, mutta en toisaalta voi kestää yksin sellaista helvettiä. Asiat olivat paremmin hetken ajan, kun minulla oli tuo yksi ihminen joka ymmärsi ja tuki minua. Hän oli kuin äiti minulle.
Kun menin lukioon, välimme viilenivät, eikä hänellä ollut enää aikaa minulle. Tunsin tulleeni hylätyksi ja se tunne oli todella raastava. Yritin sopeutua kaveriporukkaan, mutta en vain kyennyt omien herkkien tunteideni ja hylätyksi tulemisen pelosta kiintymään keneenkään. Tunsin itseni ulkopuoliseksi. Aina. Se ei ollut mitään kultaista nuoruutta. Kuusitoistavuotiaana en enää kyennyt menemään kouluun, sairastin edelleen bulimiaa ja yksinäisessä epätoivossani yritin itsemurhaa.
Hain itse itselleni apua. En halunnut luovuttaa. Vanhempani suuttuivat itsemurhayrityksestäni ja isäni vähättelee sitä edelleen. Tai oikeastaan siitä ajasta ei puhuta. Toivoin vain, että joku rakastaisi ja pitäisi huolta. Että ei tarvitsisi olla yksin ja kantaa taakkaa, jota kenenkään lapsen ei tarvitsisi kantaa. Olin muutaman viikon nuorten psykiatrisella osastolla ja sen jälkeen vuoden kuluessa pääsin takaisin opintojen pariin ja bulimiankin sain loppumaan.
Täysi-ikäisenä tapasin nykyisen tyttöystäväni. Minä kipuilin edelleen, mutta pystyin elämään suhteellisen normaalia ja onnellistakin elämää. Lukiosta sain luokkani parhaat paperit ja pääsin yliopistoon opiskelemaan. Opintoni aloitin vuosi sitten, 23-vuotiaana. Olen luokkani parhaita edelleen, mutta opiskeluvauhtini on KELAn mukaan liian hidas. Niin, yhteiskunta on suunniteltu täydellisille ihmisille..
Ongelmana on se, että olen jälleen alkanut masentua. Vuosi sitten aloin muistaa asioita lapsuudestani. Minulle selvisi, että äitini, joka muutti pois kotoa kun olin 6-vuotias, on maanis-depressiivinen. Kun olin pieni, äitini meni psykoosiinkin muutaman kerran. Itse muistan raivokohtaukset ja sen kuinka peloissani olin. Minä olin kiltti lapsi ja yritin auttaa äitiäni, mutta hän torjui minut. Aina uudestaan. Koskaan en ollut turvassa. En edes kaapissa, jonne piilouduin useiksi tunneiksi äitini raivareiden takia.
Muistaessani näitä asioita, aloin jälleen saada todella pahoja paniikkikohtauksia, joihin liittyi pelko itsensä tai muiden satuttamisesta. Kuljin puoli vuotta kuin sumussa ja olin varma, että menetän järkeni ja minusta tulee samanlainen kuin äidistäni. Pääsin KELAn korvaamaan terapiaan, jossa käyn kahdesti viikossa ja pahimmat oireet ovatkin helpottuneet. Terapia auttaa, mutta ei se kuitenkaan poista sitä syvää yksinäisyyttä, jota koen ystävien seurassa. Minä en pysty luottamaan keneenkään, koska pelkään, että minut jätetään. Tunnen itseni jatkuvasti kelpaamattomaksi ja kavereilleni en osaa ongelmistani puhua. Pelkään, etteivät he ymmärrä. Kun ajattelen heidän elämäänsä ja lapsuuttaan, näyttää se mielestäni niin ihanalta. Kuin unelta. Ja minuun koskee se, etten ole itse kokenut koskaan mitään sellaista.
Nyt itken päivittäin. Joskus ajattelen itsemurhaakin, mutta tiedän sen olevan luovuttamista. Vaikka olen aikuinen, päällepäin terve ja tyytyväinen (olen hyvä näyttelemään), minulla on käsittämätön tarve sille, että joku aikuinen nainen, vahvempi ja vanhempi kuin minä, halaa minua ja kuuntelee. Niinkuin se pieni, haavoittunut, herkkä ja ujo lapsi olisi vihdoin uskaltautunut tulemaan esiin sieltä kaapista. Se on aivan käsittämättömän voimakas tunne ja joka kerta, kun joudun toteamaan itselleni, että ”sori vaan, sun lapsuus meni ohi. Ei voi enää mitään” haluaisin vain kadota jonnekin. Se tuntuu niin pahalta, ettei sille ole olemassa edes minkäänlaista käsitettä. Tyttöystäväni tukee minua parhaansa mukaan, mutta silti minä olen kovin yksinäinen ja kaipaan jotain. Ystäviä kai. Läheisyyttä. Itken, koska olen tajunnut miten monta vuotta olen kärsinyt siksi, että äitini oli sellainen kuin oli. Ja minä etsin syytä sille, enkä voi ymmärtää miksi elämä on niin epäreilua. Miksi minä en saanut onnellista lapsuutta? Miksi minulla ei ollut kelvollista äitiä? Miten joku ei voinut rakastaa niin suloista lasta kuin minä olin? Mikä minussa oli vikana? Ja se pahin kysymys: tulenko koskaan enää tuntemaan onnea? Loppuuko tämä suru koskaan? Onko kaikki ponnistelu ollut turhaa?