Moi!
Mulla todettiin määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö parisen vuotta sitten, mutta siihen viittaavia juttuja on ollu kyllä jo pitkään. Apua hain, kun alko tuntumaan siltä etten enää pärjää itteni kanssa, onneks olin isommalla firmalla duunissa niin pääsin työterveyden kautta hyvälle psykiatrille, joka laitto mut hyvälle psykoterapeutille, ja kohta on 3 vuotta täynnä. On auttanu ihan todella paljon, oon alkanu ite hiffaamaan että mikä on ns. normaalia ahdistusta ja mikä täysin turhaa. Eihän se siihen tunteeseen auta, mutta jotenkin on alkanut oppimaan ignooraamaan sitä. En ottanu missään vaiheessa saikkua (koska pelkäsin niin paljon että mut leimataan huonoksi ihmiseksi, mikä ei tietenkään oo totta, mutta....), oon tässä terapian aikana opiskellu itelleni ammatin, vaihtanu vähän alaa ja alkanu miettii että mitä tältä elämältä oikeasti haluan.
Vertaistuki on kyllä ihan tajuttoman tärkeää, varsinkin ahdistuksen kanssa eläville. Tätä kun löytyy niin monessa eri muodossa. Mulla se on enempi sitä, että en tunne ikinä olevani riittävä, ja että muut ajattelee musta pahaa tai että en vaan osaa yhtään mitään. Oon töissä sekä ravintola- että hoitoalalla, eli kokoajan ihmisten kanssa tekemisissä. Se on välillä ihan liian rankkaa, mut sit vaan mietin että kotona saan hajoo, siirrän sitä tunnetta pois koska ajattelen että on pakko jaksaa. On vaan pakko. Ja nykyään myös tiedostan, että liiallinen työnteko on myös yks keino tuhota itseään, joten siitä pitäis kans oppia poies... Ikinä ei oo tarpeeksi hyvä.
Ja yks oudoimpia juttuja mitä mulla on tullu tän myötä on tietty hikoilu, oudot puutumiset ja tunne siitä, että oon kussu alleni. Tää ei oo ees vitsi eikä enää hauskaa, mut varsinkin julkisilla paikoilla pelkään kokoajan että oon päästelly alleni, en tiiä mikä lapsuuden trauma siellä kolkuttelee mutta ärsyttää kun ei voi edes bussissa matkustaa ilman että on kokoajan pelko kirjaimellisesti persiissä.
En tiiä oliko tästä kellekkään mitään hyötyä, mutta pääsinpähän vähän avautumaan.