Ahdistus ja pahoinvointi
Hei
Olen toistamiseen ahdistuksen/masennuksen kourissa. Edellinen kerta oli kolme vuotta sitten, josta pääsin lääkkeillä ja kognitiivisella psykoterapialla eroon. Nyt se ryökäle tuli takaisin entistä kauheampana. Mitään varasinaista kriisiä ei ole, parisuhde vähän hiertää ja työssäkään ei ole motivaatiota.
Varsinainen asiani on kuitenkin se että miten olette selvinneet ahdistukseen liittyvästä fyysiestä pahoinvoinnista. Minulla on käytännössä koko ajan maha kipeä, ja kun oikein on ahdistanut saatan oksentaa ja ripuloida tuntikausia putkeen. Olen tietysti laihtunut, eikä ruoka maita kuin väkisin syömällä. Olen kärsinyt aina myös jonkinasteisesta närästyksestä ja mahani on aina täynnä ilmaa ja siitä sitten johtuu jatkuva röyhtäily. Tänään tajusin, että oksentelu / ripuloini on ikäänkuin ruumiini keino poistaa tuo ahdistava tunne sisältäni. Mutta kun se hyvänolontunne, joka seuraa aivan kauheasta oksentamisesta ei kestä kuin pari minuuttia….☹️
Olen hoitosuhteessa avohoidon yksikössä, eivätkä oikein tajua siellä tätä rajua pahoinvointia. Totta kai ahdistukseen liittyy myös jatkuva sydämen liiallinen tykytys, hyperventilointi ja suoranainen kauhun tunne. En ole suoraan sanottuna eläissäni kokenut mitään näin tuskallista ja jossain määrin koko elämäni tästä kärsineenä alkaa pinnani olla loppu.
Minulla on sentään akateeminen koulutus, mutta tämä kiduttava sairaus pilaa työelämäni ja tietysti muunkin elämän. Olen usein miettinyt, miksi ihmeessä ihmiselle laitetaan tällaisia tauteja koettavaksi. Pitäisikö tästä jotenkin kasvaa henkisesti? en ole koskaan löytänyt mitään selkeää syytä ahdistukseeni kuin lapsuuden aikaiset ikävät kokemukset sekä vahva sukurasitus, eli muitakin löytyy.