Hei!
Itselläni ei ole kokemusta pahemmin lääkityksestä, pahimman romahduksen aikaan sain reseptin essitalopramiin mutta kun unohdin uusia reseptin ja lääkäri oli lomalla niin en kehdannut hakea muualta lisää (kun olin ollut niin saamaton ja tyhmä enkä varmasti ole niin sairas että oikeasti tarvitsisin). Tällä hetkellä vahvasti pohdin että hakeutuisin uudelleen psykiatrin juttusille ja pohtisin lääkityksen mahdollisuutta, että saisin itseäni vähän kuriin.
Millaisena teillä ahdistus näkyy? Itselläni diagnoosina on määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö, ja enimmäkseen se on sitä että tuntuu että päässä on aina useampi kaista auki siitä, mitä tulee tapahtumaan. Kaikessa. Ihmissuhteissa, kaupassa, perheillallisella ja töissä. Ja kaikki nämä asiat tulevat myös yöllä uniin ja heräilen puoliunissani siivoilemaan koska unissani siellä on ihmisiä kyläilemässä ja sotku hävettää. Teen myös aika paljon töitä, yleensä yli 40h per viikko kolmelle eri työnantajalle, joista kaksi on vuokrafirmoja eli niistä teen useampaan eripaikkaan, ja asiakaspalvelutyötä. Tuntuu että on pakko jaksaa tehdä paljon, muuten olen laiska ja huono ihminen, ja työt on pakko hoitaa uskomattomalla energialla ja hymyissä suin vaikka ei todellakaan jaksaisi 😀 huoh... ja olen myös kova pelkäämään aina pahinta. Tuntuu että se on yleensä ainoa mahdollinen vaihtoehto.
Omat tavat pärjätä ja "pärjätä" ahdistuksen kanssa, löytyy positiivisia ja negatiivisia tapoja. Positiiviset: ihanat työkaverit, ystävät ja turvaverkko johon uskaltaa välillä nojata ja hengähtää. Opiskelin itseni myös lähihoitajaksi mielenterveys- ja päihdepuolelle valehtelematta vain siksi että saisin lisätietoa ja vinkkejä omaan pärjäämiseen (tykkään enempi tehdä töitä kehitysvammaisten parissa). Kävin myös 3 vuoden psykoterapian mikä auttoi minua näkemään asiat eri näkökulmista, sekä näytti pahimmat ongelmakohdat. Tosin valehtelin siellä omasta pärjäämisestäni viimeisen vuoden, koska en halunnut tuottaa pettymystä terapeutilleni... ei mennyt ihan putkeen, ja tuo on kallista hommaa.
Sitten negatiiviset: näistä en oikeastaan haluaisi kirjoittaa mutta voin olla aika varma että myös muilla on näitä ollut tai on yhä. Juominen, syöminen, oksentaminen, ja ylipäänsä itsetuhoisuus kaikissa sen muodoissa. Itsensä vihaaminen on rankkaa hommaa, ja kun tuntuu että on tehnyt jotain väärin, joutuu tosissaan taistelemaan ettei raknaisisi itseään jollain tavalla. Ja eihän se ikinä mitään rankaisemista ole, kun on itsetuhoinen ihminen. Koska siitä tykkää. Onneksi on ystäviä joilla on samankaltaisia ongelmia, joiden kanssa on sellainen keskinäinen kunnioitus ja välittäminen, että jos on paha fiilis, niin kun siitä kertoo niin saa tarvittavaa tukea. Ja jos on pöllöillyt jotain, niin siitä kertominen ystävälle auttaa (vaikka saisikin huutia, mutta se tulee rakkaudella).
Harrastan myös positiivista ajattelua kaikesta vaihtelevalla menestyksellä, rauhoittumis menetelmiä (grounding tms) ja välillä ihan vaan laskeskelen sataan ajatellen numerot samalla erivärisinä ja pyörivinä, että saan ajatukset rauhoittumaan.
Huhhu mikä romaani, anteeksi tästä xD