Ahdistuneisuushäiriö elämän muutostilanteissa ja työelämään siirtyminen opiskelujen jälkeen
Hei!
Kaipaisin teiltä muilta vinkkejä ja ideoita, miten selvitä arjesta työelämässä ahdistuneisuushäiriön kanssa. Olen 23-vuotias vastavalmistunut nainen ja kokenut lähes koko ikäni hirveää ahdistusta aina jokaisessa elämän muutostilanteessa. Suurinta ahdistusta olen kokenut lapsuudenkodista muuttamisen jälkeen, joten muuttamiset, koulun työharjoittelut ja koulun loppuminen ovat olleet suuria haasteita. Uusimpana tulokkaana on nyt työelämään siirtyminen, josta jouduin ottamaan sairauslomaa heti toisena päivänä, sillä maailma tuntui kaatuvan niskaan kaikesta mahdollisesta tsemppaamisesta ja ponnisteluista huolimatta.
Ahdistukseni on luonteeltaan maailmanlopun kaltaista ja tulee kohtauksittain. Kohtaukset kestävät yleensä muutaman tunnin, jolloin itken hysteerisesti toivoen voivani kadota johonkin, missä ei tarvitse ajatella mitään. Loppupäivän olen yleensä hyvin väsynyt ja yliherkistynyt kaikelle tunteelliselle. Ahdistustani pahentaa se, että työskentelen ihmisten parissa, joten en pysty menemään töihin puolikuntoisena ja itkua pidätellen tai esittää jotakin, mitä en ole.
Tunnistaako joku teissä itsessään muutoksiin liittyvää ahdistusta ja miten olette pystyneet elämään sen kanssa? Olen käynyt läpi kolmet eri lääkitykset, terveyskeskuksen psykiatrisen sairaanhoitajan juttelut, erikoissairaanhoidon psykiatrian poliklinikan psykologin ja lääkärin juttelut sekä ryhmämuotoisen ahdistuksenhallintaterapian. Mikään näistä ei kuitenkaan ole poistanut ongelmaani eli järkyttävää ahdistusta elämän muutostilanteissa, joita välttämättä tulee vastaan vielä monia. Nyt neljännet lääkkeet kokeiluun ja tavoitteena psykoterapiaan pääsy. 😑❓
– Losanen