Ahdistaa raha-asiat (perhessuhteet)

Ahdistaa raha-asiat (perhessuhteet)

Käyttäjä neeak aloittanut aikaan 11.11.2016 klo 20:50 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä neeak kirjoittanut 11.11.2016 klo 20:50

Olen 20 vuotias viimeisillään raskaana oleva (tuleva yksinhuoltaja), jolla on niin jäätävän pahaa ahdistusta että alkaa pelottaa masuasukinkin puolesta.

Pahin ahdistuksen aiheuttaja on varmaan raha-asiat ja valehtelu lähimmäisille. Mulla on paha peliriippuvuus, jota yritetään hoitaa täällä ensikodissa pois (lastensuojelu vaati mut tänne tai en saisi pitää lastani). Olen velkaa turhan isoja summia sukulaisilleni ja kavereilleni (vippusivustoista puhumattakaan), mutta nämä velat tutuille ahdistaa enemmän. Olen usein esim. lainannut 100 tai pari ja luvannut maksaa jonain tiettynä päivänä vaikkei siihen välttämättä mahdollisuutta olisikaan (en ymmärrä miksi valehtelen, ne valheet vaan tulee mun suusta kun kuvittelen että kerkiin hommata jostain rahaa tai voitan pelaamalla että saan maksettua) ja nyt todella monet tuttavistani odottelee jo rahojaan takaisin. Olen useammin kuin kerran joutunut siirtämään maksupäivää ja valehdellut korvat ja suut täyteen siitä miksen ole voinut maksaa tai miksi tarvitsisin lisää lainaa.

Nyt uhkaa välejä jo mennä tosi läheisten ihmisten kanssa ☹️ En pysty nukkumaan, ajattelemaan tai syömään tän ahdistuksen takia – nää asiat vaan pyörii mun päässä 24/7 ja silti pitäisi yrittää pyrkiä elämään tämän ensikodin rutiinien mukaan. Mua ahdistaa niin paljon että haluaisin synnyttää tän vauvan ja vaipuu johonkin pieneen kuplaan ja sulkee ulkomaailman sen kuplan ulkopuolelle pariksi vuodeksi. Tai kadota vaan niin ei tartteis kohdata niitä ihmisiä joille olen velkaa ja joita olen kusettanut ja huijannut. Tottakai mulla on tosi paha omatunto tosta valehtelusta (varsinkin kun olen valehdellut myös itselleni läheisimmälle ihmiselle, siskolleni) ja siskoni on vaan hyväuskoisesti ollut tukenani, auttanut kaikin mahdollisin keinoin ja joustanut veloissa joita olen hänelle auki vaikka hänenkin tilanne on tositosi tiukka. Eniten mua kai pelottaa milloin sillä siskollani tulee raja vastaan ton joustamisen suhteen koska en kestä jos hänet menetän. En aio siis jatkossa valehdella ja huijata, mutta en tiedä miten tästä suosta noustaisiin.

Tuli niin onnettoman sekava ja outo teksti, että toivottavasti siitä joku jotain tajuaa ja osaa kommentoida tai auttaa mikä lieventäisi tätä ahdistusta. Edes sen verran että kykenen löytämään jostain voimia olla täällä ensikodissa sen vaaditun ajan niin ei vauvaa vietäisi multa. Vaikka se saattaa tapahtua muutenkin, koska pelkään tosi paljon että mulle iskee raskauden jälkeinen masennus. ☹️ Mutta kiitos teille jotka vastaatte.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 12.11.2016 klo 12:04

Moi neeak! Tuosta mitä kirjoitit mulla tuli ekana mieleen, että totuudellisuus usein vapauttaa parhaiten. Entä, jos kertoisit läheisillesi rehellisesti, miten asia on: kertoisit katuvasi sitä, että olet ottanut velkaa ja luvannut maksaa etkä sitten maksanutkaan ja sitä, että olet valehdellut heille. Jos kertoisit, että sinulla on peliriippuvuus, josta vapautumiseen olet hakenut apua ja että otat täyden vastuu veloistasi ja siitä, että saat raha-asiasi sellaiseen järjestykseen, että pystyt ne maksamaan.

Kaikki ihmiset tekee joskus virheitä, isojakin ja kaikilla ihmisillä on heikkouksia. Kun on tehnyt väärin, voi katua tekemäänsä, pyytää anteeksi ja pyrkiä tekemään oikein. Varmasti sulla on ihan tarpeeksi isoja asioita kannettavanasi tulevan äitiyden myötä - onhan se jo ihan liian raskasta, jos lisäksi kannat vielä taakkoja veloista ja niihin liittyvistä valheista. Mut valheista voi vapautua kertomalla totuuden ja ottamalla vastuun teoistaan.

Voimia sinulle ja rauhaa. 😍 Äläkä soimaa itseäsi - kaikilla meillä on omat heikkoutemme ja kaikki tarvitaan toisten apua ja armollisuutta.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 12.11.2016 klo 13:17

Hei neeak,
Onpas sulla kimurantti tilanne. En nyt tiedä, osaanko kommentoida mitään hyödyllistä, mut vastaanpa nyt kumminkin.

Se mikä musta kuulostaa ehdottoman positiiviselta on se, että olet tietoinen siitä peliriippuvuudestasi - siihen ei nimittäin välttämättä jokainen pystykään. Mun isä on käyttänyt reippaasti alkoholia viimeiset 20 vuotta, enkä vielä tähänkään päivään mennessä tiedä, onko se myöntänyt päihderiippuvuutta itselleen vai ei.

Mainitsit että oot ensikodissa sen peliriippuvuuden takia. Miten ne yrittää siellä auttaa sua? Ootko puhunut siellä ensikodissa kenellekään ahdistuksestasi?

Mainitsit tuossa, että sinua ahdistaa erityisesti se että pelkäät väliesi läheisten kanssa menevän poikki. On aika tavallista, että riippuvuutta pyritään peittelemään syystä tai toisesta. Mitä arvelet, miten esimerkiksi siskosi suhtautuisi jos hän tietäisi, että rahaongelmasi johtuvat riippuvuudesta?

neeak kirjoitti 11.11.2016 20:50
Tuli niin onnettoman sekava ja outo teksti, että toivottavasti siitä joku jotain tajuaa ja osaa kommentoida tai auttaa mikä lieventäisi tätä ahdistusta.

Musta sä kyllä selitit erittäin selkeästi. Outoudesta ei tartte olla huolissaan, kaikilla ihmisillä on omat kiemuransa. Olen (salaa) sitä mieltä että useimmat vaan eivät halua myöntää niitä itselleen. Hienoa että uskallat olla rehellinen itsellesi! 🙂🌻

Hyvää viikonloppua sulle ja masuasukille! Onko sulla muuten paljon aikaa laskettuun aikaan? 🙂