Ahdistaa kovasti…

Ahdistaa kovasti...

Käyttäjä Mira4 aloittanut aikaan 12.10.2016 klo 16:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mira4 kirjoittanut 12.10.2016 klo 16:52

Minua ahdistaa todella kovaa jo kohta viikon.. Koko elämäni olen ollut jännittäjä ja ylisuorittaja. Nyt ahdistus on elämässä koettujen vaikeuksien vuoksi niin pahana että on pelkotiloja ja anoreksiakin on aktivoitunut pahaksi. Nyt juon oikeastaan enää vettä ja teetä ja syön ehkä pari puraisua omenaa tai porkkanaa koka kaikki muu oksettaa..

Ja olen aikuinen nainen.. Häpeän tätä tilannetta hirveästi mutta sain soitettua kriisipuhelimeen ja sain sieltä helpotusta vähän sekä tukinetin chatista..

Eilen mietin junarataa joka kulkee tuossa lähellä, kotiin kuuluu junan kirskunta. En tiedä miksi ajattelen junaa, olenko hullu, mutta se vain tuli mieleen..

Stressin takia fyysinen terveys on mennyt, henkinenkään ei näköjään kovin hyvin voi..

Saan nukuttua puolikkaan nukahtamislääkkeen avuin tai sitten en. Olen pettynyt itseeni ja häpeän ja suren..

En kehtaa sanoa kellekään tilanteesta, tutulle, koska asun pienellä paikkakunnalla ja todella HÄPEÄN!!

Anteeksi en osaa kirjoittaa hyvin kun harmittaa..

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 15.10.2016 klo 16:04

Hei Mira🌻🙂🌻
Luin sinun tekstisi, ja minulle tuli mieleeni, kuinka moni on päätynyt junan alle.
Älä sinä vain semmoisia mieti, siinä on monella ollut onnea ja jäänyt henkiin,
mutta joutunut loppuelämäkseen rullatuoliin, taisin tuntea yhden.
Pienellä paikkakunnalla puhutaan ihmisiistä ihan erillä lailla kuin isoilla paikkakunnilla,
monet ihmettelevät mikä sinua vaivaa. Minä en herätä ihmetystä kanssaihmisissä, ja jos
herätän se menee nopeasti ohi.
Koeta ottaa puheeksi asia joskus ohimennen niin tiedät ovatko ihmiset jo ehtineet päätellä
sinun ulkoisesta olemuksestasi vaikka mitä.
Hyvää jatkoa.🌻🙂🌻

Käyttäjä Joie kirjoittanut 29.10.2016 klo 17:20

Minusta sinun tilanteessa ei oo mitään hävettävää. Sullahan on selvästi paha olla ja tarttet apua. Entä, jos varaisit lääkäriajan?

Käyttäjä topcat kirjoittanut 31.10.2016 klo 18:20

Hei Mira!

Viestisi kuulosti kuin minun kirjoittamaltani anoreksiaa lukuunottamatta.

Ylisuoriutuja, kantaa kaiken vastuun kaikista, ylikiltti (ainakin ajoittain), useita suuria kolhuja elämässä, jatkuva (mm. taloudellinen) stressi, jne.

Hienoa, että olet ottanut yhteyttä kriisipuhelimeen ja tukinettiin!! Nämä kanavat ovat itsellenikin olleet jopa henkeni pelastavia palveluja.

Nyt kuitenkin kuulostaa siltä, että tarvitsisit hieman kattavampaa apua. Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus - ja jos sekin epäilyttää, suosittelen lähimmän suuremman paikkakunnan päivystykseen menemistä - ja he varmasti myös ymmärtävät kokemasi häpeäntunteen. Tärkeintä olisi päästä avun piiriin nopeasti, etenkin jos itsetuhoiset ajatukset lisääntyvät.

Sanasi siitä, että häpeät ja että olet pettynyt itseesi, kuulostavat kovin tutuilta. Voimakkaana tuollaiset ajatukset saattavat olla merkkejä vaikeasta masennuksesta tai esim. epävakaasta ja vaativasta persoonallisuushäiriöstä (minulla on diagnosoitu nämä kaikki). Myös lyhyetkin itsetuhoiset ajatukset ovat merkkejä sekä masennuksesta että epävakaudesta.

Kokemuksesta sanon, että oikean hoidon saanti voi todella auttaa. Itse tein päätöksen, että en enää nöyristele tai pyytele anteeksi perheeni, sukuni tai ystävieni edessä. En halunnut keksiä selityksiä ajoille, jolloin olin osastolla. Olen avoimesti puhunut mielenterveysongelmistani ja vaikka jotkut ehkä selkäni takana ihmettelevät, en ole koskaan kokenut minkäänlaista syrjintää tai epäluuloa. Periaatteessa tein päätöksen olla piittaamatta muiden mielipiteistä (voima tehdä tämä päätös tuli terapiasta ja puolison tuesta).

Toivon sinulle rohkeutta ottaa yhteyttä vaikka terveyskeskuksesi psykiatriseen sairaanhoitajaan tai työterveyslääkäriisi (heillä on myös vaitiolovelvollisuus!). Jos olo käy todella tukalaksi, mene päivystykseen. Pyydä lääkärin konsultaatiota mahdollisen ahdistushäiriön tai masennuksen arvioimiseksi. Voit myös kirjoitella vaikka minulle. 🙂 Älä kärsi yksin!

Käyttäjä haveri kirjoittanut 27.03.2017 klo 23:06

Itse olin melkeinpä samanlaisessa tilanteessa. Tosin olen luonteeltno liiankin kiltti ja rehellinen, joten en pystynyt salailemaan läheisiltäni sairauttani. Vanhempani lopulta kannustivat ja melkeinpä puoliksi pakottivat mut hoitoon yhdessä hoitohenkilökunnan kanssa. Sun tilanne vaikuttaa vakavalta. En tiedä, auttaako se sulla, mutta mä yritin tehdä niin, että käänsin sen tunnollisuuden eri kohteeseen. Kanavoin sen tuottamaan mulle itselleni hyvää. Se ei ollut helppo eikä nopea tie. Ja tottakai tarvitset ammattiauttajan apua. Älä suotta häpeä. Nuo sun ongelmasi eivät ole sun vika. Sä et itse haluaisi niitä itsellesi. Ole rohkea, ja lupaan, se tuottaa tulosta.