Adhd:n diagnosointi aikuisella?

Adhd:n diagnosointi aikuisella?

Käyttäjä Beaver2020 aloittanut aikaan 11.10.2020 klo 16:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Beaver2020 kirjoittanut 11.10.2020 klo 16:56

Olen vuosia pyöritellyt adhd/add:n tms. mahdollisuutta elämän pitkäaikaisten ja toistuvien  hankaluuksien aiheuttajana. Ehkä vihdoin olen kypsä hakeutumaan tutkimuksiin. Kaipaisin kuitenkin kokemuksia: kuulostaako tutulta ja miten pääsit tutkimusten alkuun?

Olen 40++ -ikäinen ja työelämässä, nyt 7 vuotta ollut vakkarityössä, sitä ennen pitkään silppua, pätkää, työttömyyttä ja opiskelua. Koen olevani alisuoriutuja, koska en etene uralla ja sekä yliopisto- että amk-opinnot ovat jääneet kesken. Nyt molemmat ovat jo ilmeisesti vanhentuneet, en tiedä, en jaksa enää ottaa selvää. Olen siis suorittanut vain ammattitutkinnon. Arvosanat ovat pääosin hyviä, mutta monet kurssit jäivät kesken, varsinkin jos aihe on epäkiinnostava. Olen päässyt korkeakouluopintoihin, en pääse sieltä pois asiallisessa ajassa!

Minulle on tyypillistä aloittamisen ja loppuun saattamisen vaikeus myös arkipäivän asioida, jos on vähääkään tylsää ja/tai rutiinia. Puhtaan pyykin vuoria on siellä täällä. Maksan laskuja toisinaan, usein perinnän kautta. Tänä kesänä luottotiedot meni ekan kerran, tosi pienestä laskusta. Huono homma.  Unettomuus ja ylikierroksilla oleminen on jatkunut vuosikymmeniä. Unettomuutta ei varsinaisesti tutkita eikä hoideta, nukahtamislääkettä olen käyttänyt vuosia, jotta nukkuisin edes 6-7 tuntia. Hahmotushäiriö on selvästi, eli esim. julkisilla matkustaminen uuteen paikkaan on usein vaikeaa. Matematiikan oppimisvaikeus on myös, mutta ei näistä ole diagnoosia. 

Kivoihin ja kiinnostaviin asioihin voin hyvinkin keskittyä, ehkä jopa ylikeskittyä, mutta hankaliin en. Keskittymisen ongelmista on haittaa arkielämässä.

Käyttäjä Nótt kirjoittanut 11.10.2020 klo 22:45

Minä olen vielä vaiheessa tutkimuksiin hakeutumisen kanssa, mutta mielelläni kuulisin muiden kokemuksia asiasta. Ylivilkkautta minulla ei ole, mutta tarkkaamattomuutta ja impulsiivisuutta jonkin verran. En sitten tiedä, että onko kyseessä enemmän luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia enemmän kuin diagnosoitava häiriö, tai peräti ADT.