Abilifysta kokemuksia.

Abilifysta kokemuksia.

Käyttäjä sasutäti aloittanut aikaan 27.05.2009 klo 21:08 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 27.05.2009 klo 21:08

Juu, eli kyseessä on aika uusi lääke Abilify. Vaikuttava aine siinä on aripipratsoli ja se on tarkoitettu lähinnä skitsofrenian hoitoon sekä manian uusiutumisen ehkäisyyn.

Itse olen syönyt Abilifya nyt viitisen päivää 7,5mg:n annostuksella – ja myönnän, että tämä on aivan KAMALAA! Ensimmäinen lääke, joka aiheuttanut minulle näin selviä sivuvaikutuksia. Ja kerralla vielä näin paljon.

Tohtori.fi:n lääkeopas sanoo seuraavaa:

Yleisimpiä haittavaikutuksia ovat hallitsemattomat nykivät tai nytkähtelevät liikkeet, päänsärky, väsymys, pahoinvointi, oksentelu, epämiellyttävä tunne vatsassa, ummetus, lisääntynyt syljeneritys, huimaus, unihäiriöt, levottomuus, ahdistuneisuus, uneliaisuus, vapina ja näön hämärtyminen.

Itselläni noista löytyy kaikki muut paitsi hallitsemattomat liikkeet, ummetus, vapina ja näön hämärtyminen.

Odottelen tässä kauhulla, että miten käy kun perjantaina pitäisi nostaa annosta 15mg:aan viikon syömisen jälkeen. Toivottavasti sivuvaikutukset eivät tästä enää pahene tai tuntuu että sekoan.

Tästä kyllä on paljon hyviä kokemuksia ja silläpä minäkin yritän kestää nämä oireet, jos ne vaikka sitten kahden viikon jälkeen loppuisivat ja lääke lähtisi auttamaan.

Onko kenelläkään muulla kokemuksia, hyviä tai huonoja? Tai yleensäkin asiaa kyseisestä lääkkeestä.

Käyttäjä Zola kirjoittanut 07.06.2009 klo 18:02

Olen syönyt Abilifytä jo yli puoli vuotta. Olo on: ääniharhat katosivat täysin, hitaita pakkoliikkeitä, väsymystä ainakin toisinaan, paino pyrkii kohoamaan ja kohoamaan...

En tiedä, johtuiko äänten loppuminen Abilifystä, vai loppuivatko ne vaan muuten, esimerkiksi jonkun myönteisen elämäntapahtuman tähden.

Pitäisi hakea töitä. En vain tiedä, ovatko lääkkeen sivuvaikutúkset niin vaikeita, etten vaativaan työhön pysty. Voivatko hitaat pakkoliikkeet johtua myös liikunnan puutteesta, vai mistä?

Päätin kokeilla vastustaa lihomista laihduttavan luontaistuotteen avulla, mutta en tiedä onnistunko, vai pitäisikö todella nähdä nälkää pysyäkseen "kuosissa".

Onko kukaan harrastanut todella liikuntaa (kovaa aerobiciä, hölkkää, hiihtoa...) ja syönyt Abilifytä? Epäilen ettei. Minulla ainakin on ollut kovin makaroonimainen olo koko ajan, kun olen lääkettä syönyt. Onko ketään, jolla olisi vaativa työ?

Abilifyn hyvin harvinaisia sivuvaikutuksiahan on myös "äkkikuolema". (ala lääkeresepti)

Käyttäjä Psyko? kirjoittanut 01.07.2009 klo 12:35

Hei! Itse syönyt Abilify 30mg noin vuoden nyt ja tiputettiin takaisin 15mg annos, sivuoireena pelkästään pahoinvointia ja oksentelua. Mitähän tapahtuu kun lopetetaan kokonaan, mutta lievimmästä päästä sivuoireita on ollut tuon abilifyn kanssa. Muuten ihan hyvä lääke kun ei ainakaan minulla ole sivuoireita juurikaan ollut, ainoastaan tuon lopettamisen suhteen.

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 01.07.2009 klo 21:07

Zola kirjoitti 7.6.2009 18:2

Minulla ainakin on ollut kovin makaroonimainen olo koko ajan, kun olen lääkettä syönyt.

Minullakin oli tuollaista ns. makaronimaista oloa nämä ensimmäiset viikot kun annosta
nostin 15mg:aan (itse asiassa vasta TÄNÄÄN tajusin, että minun olisi pitänyt syödä
pienintä, 7,5mg:n annosta kaksi viikkoa eikä viikon, mutta eipä tuolle enää mitään voi).

Nyt viimeisten kolmen, neljän päivän aikana kun olen unohtanut ottaa lääkkeen heti
herättyäni, se makaronimainen olo on hävinnyt lähes täysin. Vielä sellaista ns. hönttioloa
esiintyy, mutta ei siinä määrin kuin ennen. Aloinkin sitten miettiä, että voiko se olo johtua
ottamisajankohdasta - ei kai?

Käyttäjä petri kirjoittanut 13.07.2009 klo 16:50

Sasutädille

Neuvon sinua haastamaan Abiliflyta määränneen lääkärin oikeuteen.

Käyttäjä sasutäti kirjoittanut 14.07.2009 klo 11:52

petri kirjoitti 13.7.2009 16:50

Sasutädille

Neuvon sinua haastamaan Abiliflyta määränneen lääkärin oikeuteen.

Saanko kysyä, että miksi näin pitäisi tehdä?

Käyttäjä jee2 kirjoittanut 20.10.2010 klo 00:02

Abilifyä olen syönyt n.vuoden 15 milligrammaa aamuisin.Muita sivuoireita ei ole ollut kuin näönsumentuminen.

Käyttäjä MilkaBlue kirjoittanut 13.05.2016 klo 13:06

Tää on jo tosi vanha keskustelu, mutta vastaanpa silti.

Mä oon syönyt Abilifyta parin muun lääkkeen rinnalla nyt reilun kuukauden tai kaksikin en muista. On tosi levoton olo, jalat pitää pitää liikkeessä koko ajan, mutta on silti niin vetämätön olo ettei jaksa oikein tehdä mitään. Todella ristiriitainen ja turhauttava olo.
Olen kokeillut 15 ja 7,5mg annoksella. Ei eroa. Alkuun oli vähän helpompi pienellä annoksella, mutta kun vähennettiin 15mg:stä takaisin 7,5mg ei levottomuus ole helpottanut...