20 masennuksen vuotta. Onko enää toivoa?
Nuorena masennuin. Syitä on vaikea sanoa. Muutama kuolemantapaus lapsuudessa ja koulukiusaaminen selkeästi vaikuttivat asiaan, mutta monet ovat selvinneet pahemmastakin voittajina pinnalle. Minä hukuin.
Masennukseni huomioitiin kun olin noin 16v ja takana synkkiä vuosia oli vasta 4. Silloin ei vielä keskusteltu julkisesti aiheesta ja nuorten masennusta pidettiin elämänjaksoon kuuluvana asiana. Koulu oli mennyt huonosti ja opettajien mielestä olin laiska ja tyhmä. Tietysti uskoin heitä. Asenne tarttui minuun niin syvälle, että en ole koskaan ajatuksesta päässyt eroon.
Vuosien varrella olen syönyt melkein jatkuvasti lääkkeitä vaihtelevin tuloksin. Terapeutteja ja muita ”puhekavereita” on useita ollut joista jotkut ovat olleet hetkittäin avuksi. Päiväosastolla vietin lähes vuoden. Joskus on ollut todella synkkiä hetkiä jolloin olen käynyt liki itsemurhaa mutta yleensä elämäni on vain päämäärätöntä itseinhoa, masennusta ja huonommuuden tunnetta. Olen jo väsynyt ja heräsin huomaamaan eräänä päivänä, että olen hukannut kaksikymmentä vuotta elämästäni. Tämä ei saanut minua ottamaan itseäni ”niskasta kiinni” kuten toivotaan, vaan haluaisin jo luovuttaa.
Onko enää mahdollista vapautua masennuksesta kun se on saanut myllätä aivoissani näin kauan? Järki kertoo esimerkiksi, että en ole epäonnistunut elämässäni keskimääräsistä enempää kuin muut, mutta en suostu uskomaan sitä. En kykene estämään aivojani etsimästä tapahtumista kaikkia mahdollisia syitä, mitkä osoittavat minun olevan kelvoton. Jos saan suoritettua tehtävän joka on tuottanut vaikeuksia (tiskaaminen) ja koen pienenkin ”onnen” tunteen aiheeseen liittyen, perässä seuraa ”Olet -piip- jos koet saavuttaneesi jotain tiskaamalla koska se muilla ihmisillä on helppo itsestään selvyys. Olet tyhmempi kuin luulet, jos kuvittelet saavasi itseltäsi arvostusta arki asioista.”
Olen koettanut saada ajatusmallini toisenlaiseksi ajatuseliminoillilla mutta se ei onnistu koska itseinho ajatukset ovat järkeä nopeampia. Olen koettanut puhua kauniita asioista peilin ääressä, kirjoittaa, maalta ja kuvata tunteitani ulos ja oikeaan suuntaan. Ulkoilen ja urheilen koska lääkärit sanovat, että se auttaa masennukseen. Tapaan ihmisiä ja harrastan asioita koska se tutkimusten mukaan auttaa masennukseen. En vaivaa ihmisiä masennus ajatuksillani koska se on väärin heitä kohtaan. Käyn pätkittäin töissä, silloin kun niitä on, koska niin kuuluu tehdä.
Masennuksesta en vain pääse eroon. Pelkään, että se on muuttunut jo liikaa osaksi minua. Itseinho ja itsetunnon täysi puutos ovat jo vuosikymmeniä estäneet minua iloitsemasta, haaveilemasta ja suunnittelemasta elämää joten en ole saavuttanut/edennyt mihinkään. Olen yhä 13v tyttö joka pelkää kuollakseen tulevaisuutta koska siellä näkyy vain loputon määrä nöyryytyksiä ja epäonnistumista.
Onko kukaan onnistunut vapautumaan masennusajatuksista ja tunnetiloista enään sen jälkeen kun on vuosia kasvanut niiden kanssa yhteen?
Onko enää toivoa?