Paniikkitila

Paniikkitila

Käyttäjä Nymphalis Antiopa aloittanut aikaan 19.07.2023 klo 16:57 kohteessa Ahdistus- & stressinhallinta
Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 19.07.2023 klo 16:57

Olen käyttänyt masennuslääkkeitä vuosia ja ollut sairaseläkkeellä työpaikkakiusaamisen seurauksena. Viime vuosina olo on ollut ihan hyvä ja elämä maistunut.

Nyt kuitenkin muutama päivä sitten sain paniikkikohtauksen ilman mitään ymmärtämääni syytä. Se tuntui pakokauhulta ja mielessä kävi päästä vain pois. Olen ollut oikein hyvävointinen enkä voi käsittää mistä tämä tuli kuin puskista. Olen kyllä herkkä reagoimaan asioihin ja ahdistunkin monesti vaikeuksista. Kuitenkin kesä on aikaa, jolloin olen aina nauttinut elämästä. Soitin tuolloin mt-päivystykseen, mutta eihän siitä ole apua ja hoitajallekin sain ajan vasta muutaman viikon päähän ja siitäkään ei ole apua.

Toivoisin, että täällä olisi samaa kokeneita ja hienoa jos joku voisi neuvoa mitä kannattaa tehdä.

Käyttäjä Joskussilloin kirjoittanut 26.10.2023 klo 16:18

Moikka 😊

Onpas ikävä kuulla, että olet työpaikkakiusaamisen takia joutunut sairauseläkkeelle. Ikävä kyllä tuo työpaikkakiusaaminen on itsellenikin hyvin tuttua 😔ja se on todella vaikeasti toteennäytettävä juttu.

Itse olen tällä hetkellä sairauslomalla ahdistuneisuuden takia, jonka alkusyy on työolot, työmäärä, johtaminen ym. Olen pitkään kokenut mm. riittämättömyyden tunnetta töissä sekä kertonutkin sen esihenkilölle, mutta oman työkokemuksen ja parin masennusjakson aikana työurallani olen ikävä kyllä huomannut, että hienoilla sanoilla työelämässä puhutaan kokonaisvaltaisesta työhyvinvoinnista ja sen tukemisesta, mutta ei siellä esihenkilöillä ole työkaluja kuitenkaan asiallisesti hoitaa näitä asioita ja hyvin usein asiat vaan saavat isommat mittakaavat kuin loppupelissä itse ongelma. Ratkaisukeskeinen ja ihmisläheinen johtaminen on unohtunut ihan kaikilta aloilta, kuten myös sosiaali-ja terveysalalta, vaikka siellähän ollaan ammattilaisia mielenterveydenkin osa-alueella.

Mutta tuo sinun kokemasi paniikkikohtaus kuulostaa todella tutulle, että se on iskenyt sinuun muutama kuukausi ihan puskista. Itsekin olen aikoinaan noita useita kertoja kokenut ikävä kyllä. Nyt itselläni on nuo ahdistuskohtaukset jotka "iskevät" heti aamulla tai aamuyöllä suoraan unesta ja en pysty niihin varautumaan millään tavalla. Itse koen, että tuo ahdistuskohtaus on hieman erilainen paniikkikohtaukseen, mutta nuohan on henkilökohtaisia kokemuksia ja voiko niitä kunnolla edes erottaa kummasta on kysymys.

Minä olen pyrkinyt ahdistuskohtauksia helpottamaan rentoutusharjoituksilla, joita löytyy mm. You tudesta hyvin. Niitä vain pitäisi muistaa tehdä päivittäin, että niistä löytyisi sitten pitkällä tähtäimellä apua arkeen. Hyvinä hetkinä ne sitten saattavat jäädä unholaan ikävä kyllä.

Olisi kiva kuulla miten sinulla tällä hetkellä menee ja vaihtaa ajatuksia, koska itsestä tällä hetkellä tuntuu, että olen aika yksin näiden ajatuksieni kanssa ahdistuksen suhteen.