Ahdistus ja pelot

Ahdistus ja pelot

Käyttäjä Tyttonenn97 aloittanut aikaan 27.07.2022 klo 15:35 kohteessa Ahdistus- & stressinhallinta
Käyttäjä Tyttonenn97 kirjoittanut 27.07.2022 klo 15:35

Moikka,
Onko muilla tämmöistä yliajattelua ja miettimistä. Minulla on todettu mm. Ahdistuneisuushäiriö ja julkisten paikkojen pelko. Elikkä oon nyt tämän kevään aikana ja välillä näitä on myös aikaisemmin tullut lyhytkestoisemmin, että mietin tosin paljon syvällisiä (eksistentiaalinen kriisi/ahdistus/ocd), jonka takia tulee sellainen epätodellinen olo. Lisäksi kun miettii liikaa niin tulee ja on päällä sekoamisen pelko😥. Välillä on parempia hetkiä, mutta silti aina jostain se pelko tulee takaisin… Haluaisin päästä noista eroon ja olla “normaali”.

Käyttäjä Pelokas Ahdistuja kirjoittanut 11.10.2022 klo 20:13

Moi! Yliajattelua täälläkin. Etenkin sairauksiin liittyviä juttuja. Usein joku todellinen fyysinen vaiva laukaisee ketjun ja ajatukset alkaa syöttää mieleen kauhukuvia ties mistä mahdollisimman vakavista sairauksista. Tän kanssa on kyllä niin hankala välillä olla. Ootko löytänyt mitään millä saat helpotusta ongelmaan?

Käyttäjä Keetaz kirjoittanut 24.10.2022 klo 18:33

Moikka, mulla on myös ahdistuneisuushäiriö. Julkiset paikat ja sosiaaliset tilanteet on kans aika pelottavia ajoittain, luulen että ne harjaantuis kun opettelisi, mutta just nyt ahdistus on liian kova että kykenisi yksin menemään joka paikkaan. Olis mukava kun saisi seuraa ja vertaistukea... Just tällä hetkellä on aivan karsea ahdistuksentunne taas 🙁 miksi sitä oikeen on näin ahistunut... Olis kiva ymmärtää tätä ahdistuneisuushäiriötä paremmin, sen kroonisuutta ja että osaisi ns järkiajattelulla selättää tilanteita, eikä antaa ahdistukselle liikaa valtaa. Mulla ahistaa tulevaisuus ja se, etten elä tarpeeks merkityksellistä elämää. Mulla ei oo myöskään tarpeeksi töitä tällä hetkellä, seki ahistaa. En tiedä mistä saisi tyydytyksen tunteen, tarpeeks tekemällä töitä ja että olisi kavereita? Tällä hetkellä oon flunssassa kotona, ahistaa vieläki enemmän tää ku jumittaa sisällä 😀 voih.

Käyttäjä Peltz@i90 kirjoittanut 01.12.2022 klo 23:38

Moro 🙂Kyllä tutun kuuloisia tunteita/oireiluja. Itsellänikin  yliajattelua laajalla skaalalla, ocd, ahdistuneisuutta ja masennusta. Lapsuudesta asti kärsinyt ym. oireista. Pakkoajatuksina yleisimpänä ( sekoamisen pelko, itselle tai läheiselle tekisi pahaa,sairauden pelko yms.) Itselläni diagnosoitu aikuisiällä sittemin add-häiriö,mihin liitännäissairauksena kyseiset mt-ongelmat kuuluvat,mikä hieman toi ymmärrystä omaan minä kuvaan. Itselläni oireet vaihtelevat voimakkuudeltaan riippuen minkälainen elämäntilanne päällä, itsekin nyt työttömänä virunut jonkin aikaa ja yksineläjä niin ahdistus ja pakkoajatukset koittaa ottaa paljonkin ajoittain yliotetta. Erinäisiä kirjoja lukeneena ahdistukseen ja masennukseen liittyen niin hyvä keino olisi opetella järkeileen itelleen, että epävarmuutta elämässä tulee aina olemaan ja sitä ajatusta tulisi vain pystyä sietämään. Helpommin varmasti sanottu kuin tehty, mutta ajatukset ovat loppujen lopuksi vain ajatuksia niitä tulee ja menee kun niihin osaa olla tarttumatta liikaa. Itsellä helpottavana tekijänä ajatusten rauhoittamiseksi toimii liikunta ja ihan arkinen puuhastelu kotona,mihin ajatukset saa keskitettyä. Iltaisin olen pyrkinyt rutiineiksi ottamaan ennen nukkumaan menoa jos ahdistaa niin rentouttavaa syvää hengitystä ja keskittymällä vain siihen jolloin negatiiviset ajatukset häviää ja kroppa rauhoittuu. Rentouttava lukeminen ja sarjojen/elokuvienki katselu toimii välistä! Muutama oma vinkki nyt tuli mainittua.

Tsemppiä kaikille loppuvuoteen ja rentoja hetkiä!

 

Käyttäjä rrjuu kirjoittanut 11.02.2024 klo 02:51

Samaa myös itsellä