Emme kertoneet hoidoista kenellekään. Ainakin itsellä oli mielessä alusta asti se, että jos ei onnistutakaan, niin ei tarvitse sitten myöntää epäonnistumista ja hävetä. Ei tarvitse ei.
Toisaalta, kun kukaan ei tiedä, ei kukaan osaa olla tukenakaan. Siksi varmaan tilitän tänne nimimerkillä, keskusteluun joka oli hautautunut niin monen klikkauksen päähän, ettei tänne varmaan kukaan koskaan löydä. Perheestä ei ole tukea tai apua, ystäviä ei ole tai heidän lapsiarkensa on liian raskasta seurattavaa. On etäinen puoliso, joka on tietenkin kaikista eniten vertainen, mutta ei vertaistuki. On joko mielessään ohittanut koko aiheen, tai ei ollut täydestä sydämestä mukana alun perinkään. Epäilen kyllä, että molemmat pitävät paikkaansa.
Oma keho petti asiassa, jonka pitäisi olla sen ydintoimintaa. Syytä kaiken epäonnistumiselle ei koskaan selvinnyt, vika ei ollut anatomiassa eikä hormoneissa. Elämäntavat kunnossa, painoa ei ylimääräistä, ruokavalio hyvä, alkoa vähän tai ei yhtään, ei tupakointia, kahviakin vähensin. Kaikki hoidot tehtiin niin säntillisesti ja pilkuntarkasti, kuin osattiin. Jostain syystä vain joka vaiheessa keho laiskotteli - munasoluja tuli vähän joka kerta, hedelmöittymään saatiin parhaimmillaan kaksi ja niistäkin joka kerta jakaantui vain yksi, sekin joskus heikkolaatuinen. Alkiot eivät millään kiinnittyneet, edes täysin lahjasoluilla tuotetut. Valehtelin, kiinnittyipäs yksi. Munanjohtimeen.
Hoitojen aikana kävin välillä purkamassa pahaa oloa terapeuteilla. En säännöllisessä terapiassa, vaan tarpeen mukaan itse maksavana. Yksi terapeutti tuntui asiasta vähän ymmärtävän, mutta ei jotenkin osannut lohduttaa vaan halusi vain penkoa aina syvemmältä. Toinen oli empaattisempi ja yritti luoda vähän toivoa ja löytää lohtua pikkuasioista, mutta antoi lopulta niin huonoja neuvoja, etten mennyt uudelleen. Varmaan olin vähän liian herkkänahkainen, mutta tilanne nyt vaan oli herkkä, enkä kaivannut enää lisää sitä lajia.
Kuulun Facebookissa SYKE-ryhmään, jossa aina välillä on henkilökohtaistakin keskustelua. Jotenkin en saa sielläkään suutani avattua, ettei täysin tuntemattomat ihmiset samassa tilanteessa ajattelisi, että mikä luuseri. Hävettäisi omalla nimellä vertaisryhmässä myöntää että parhaani tein ja se ei riittänyt. Kyllä pitää ihmisen olla aasi ja kohtuuttoman ankara itselleen. Vaikea tässä on itsestä kyllä enää löytää hyviä puolia, kun huonot vie kaiken tilan.
Olen huono tuottamaan jälkeläisiä, mutta olenko minä hyvä jossain? Olen hyvä sanaristikoissa ja matematiikassa. Ei ne ehkä ihan rikasta elämää elämisen arvoiseksi, huonot painaa vaakakupin pohjaan asti. En keksi enää oikein mitään mikä saisi jaksamaan päättymättömän arjen tätä surkeaa rataa. Lapsettomuus on lopullista, onkohan surulla loppua?