Lapsettomuushoitoihin ulkomaalaisen puolison kanssa?

Lapsettomuushoitoihin ulkomaalaisen puolison kanssa?

Käyttäjä Kuparikettu aloittanut aikaan 31.05.2024 klo 15:41 kohteessa Simpukan vertaiskeskustelu
Käyttäjä Kuparikettu kirjoittanut 31.05.2024 klo 15:41

Haluaisin kuulla, onko kenelläkään kokemuksia lapsettomuushoidoista ulkomaalaisen kumppanin kanssa Suomen julkisessa terveydenhuollossa?

Olen itse hieman yli 30-vuotias nainen ja sain POI-diagnoosin, eli munasarjojen ennenaikaisen hiipumisen diagnoosin, muutama vuosi sitten.
Hakeuduin julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin yksinhuoltajana, mutta pian sen jälkeen tapasin nykyisen kumppanini, jonka kanssa aloimme heti seurustella vakavasti ja suunnittelemme menevämme naimisiin. Mieheni on EU:n kansalainen.

En ole uskaltanut kysyä apua HUS:ista (jossa olen hoitojonoissa), koska pelkään että minut potkitaan jonoista pois saman tien ja minulle sanotaan, ettei hoitamiseni ole lainkaan mahdollista koska kumppanini ei ole suomalainen. Että yksityiselle vaan, hus hus ja hyvää matkaa.
Miehelläni on yritys kotimaassaan, joten hänen Suomeen muuttonsa ei ole ainakaan lähiaikoina mahdollista.

Olen halunnut lasta yli kymmenen vuotta. Nyt kun minulla on edes pieni toivonkipinä lähellä, en uskalla laskea siitä irti.
Olemme työssäkäyviä, muttemme mitenkään rahakkaita, joten yksityinen klinikka olisi viimeinen vaihtoehto. Mielummin käyttäisin sinne menevän 10 000 € syntyneen lapsen hyväksi.

Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilantesta?
Tai siitä, keneltä tähän voisi kysyä apua?