mistä apua ahdistuneisuuteen?
Ahditus ja pelko on kulkenut mukanani koko elämäni. enhän sitä elämää niin pitkään ole ehtinyt vielä elääkkään, mutta välillä tuntuu että ahdistusta ja masennusta ja pelkoa on ollut liikaa 21 vuoden aikana. Lapsuus oli yhtä tuskaa, en muista yhtäkään positiivista päivää tai hetkeä jolloin oisn tuntenut olevani normaali lapsi. Isä oli alkoholisti ja väkivaltainen, manipuloiva ja ilkeä täysin mätä ihminen. Sain paljon traumoja lapsuudesta, pelkään vieläkin tosi kummallisia asioita. Kun äiti oli 12 vuotta katsonut hakkaamista ja juomista, hän sai onneksi tarpeekseen. muistan se päivän hyvin. En ollut koskaan ollut niin onnellinen, ja olin varma että kaikki muuttuu paremmaksi. toisin kävi. Äiti varmasti ahdistui yksin jäämisestään ja purkasi pahan olonsa lapsiin. meitä lapsia oli silloin minä ja pikkusiskoni. Jokapäiväistä itkua, pelkoa, riittämättömyyttä.. siitä koostui minun päiväni, viikkoni vuoteni. Kun tulin teini-ikään, aloin tajuamaan mitä kaikkea elämässäni oli tapahtunut. Tutustuin täysin vääränlaisiin ihmisii, join, karkailin kotoa, varastelin. En ole varma, yritinkö koskaan oikeasti tappaa itseäni, mutta 2 kertaa se tapahtui kuitenkin. En ole koskaan ollut avoimesti surullinen tai masentunut, johtuen varmaan siitä että perheessämme kulissit oli pidettävä aina kunnossa. Naureskelin ihmisille jotka puhuivat itsemurhasta, enkä muka voinut ymmärtää miten lapsuuden traumat voivat vaikuttaa elämään myöhemmin. kai jossain sisällä tiesin että se on niin. Riidat kotona menivät niin rajuiksi, että poliisit pyydettiin paikalle. Muutaman kerran sain nyrkistä, ja kun poliisit tulivat, kaikki oli minun vikani, olin kuulemman hullu lapsi. Tässä vaiheessa aloin miettiä onko maailmassa mitään kohtuutta ja oikeutta. Vaikka nyrkkiä tuli sillontällöin, mikään ei tuntunut kamalammalta kuin se, että tunsin ettei kukaan rakastanut. en jaksanut nousta enää sängystä. itkin. en nukkunut. myöhästyin koulusta päivittäin. jossain vaiheessa tuntui että koulu on aivan turhaa. lintsasin. Erään ison riidan päätteeksi äitini sanoi ette enää jaksa minua. olin 16. pakkasin kamani, soitin isälleni joka ihme ja kumma tuli hakemaan minut. en ollut vuoteen pitänyt mitään yhteyttä häneen. muutin pois. tapasin poikaystävän josta tuli kihlattu. olin onnellinen ensimmäistä kertaa elämässäni.3 vuotta seurustelin, ja kolmen vuoden aikana tajusin että mies sai itseni tuntemaan kamalaksi.Olin turvautunut mieheen liikaa ja pelkäsin erota. loppujen lopuksi erosin. masennuin. Sain ahdistusläääkkeitä. enää en voi olla ilman niitä. vaihdoin paikkakuntaa koska luulin että se helpottaisi. Jossain vaiheessa kuvaan astui rahattomuus ja pikavipit. nyt velkaa on tonnien edestä. minun pitäisi olla onnellinen. tapasin uuden ihanan miehen, mutten vaan ole onnellinen. itken. toisinaan mietin, miksi en painanut veistä kaulalla kovempaa. asiat oisi helpommin. ei olisi asioita mitä miettiä. mietin tässä vaan, loppuukohan ahdistus ja itku koskaan? mitä tälle voi tehdä