Raiskauksista lukee kokoajan jossain, niistä puhutaan kaikkialla milloin milläkin tavalla. Mutta koskaan, ihminen joka sitä ei ole kokenut, ei pysty tietämään miltä se tuntuu.
Minut raiskattiin 15vuotiaana, ja juuri silloin arvostin vain sitä että minua kuunneltiin, jos itse halusin puhua. Väkisin puhuminen ei onnistu, eikä pahoittelut tuntuneet miltään, oikeastaan vain sattuivat enemmän, sillä tiesin ettei kukaan oikeasti tiedä mitä olen kokenut.
En vieläkään ole käynyt asiaa kokonaan läpi, vaikka käyn terapiassa. Ainoastaan tuomarin edessä, eli pakosta, olen puhunut asiasta. Vaikeinta oli kuitenkin odotus.
Minua pelotti, häpesin itseäni, mutta yritin unohtaa ja päätin että selviän.
Unohtaminen oli jokatapauksessa vaikeaa, sillä tiesin että oikeudenkäynti on vielä edessä, sitä odotin yli vuoden. Kun viimein asia oli käsitelty, ja pääsin jatkamaan elämääni, oikeastaan aloittamaan alusta. Sain kesän alussa kutsun hovioikeuteen, jonka jälkeen romahdin täysin. Pelko ja häpeä valtasivat minut taas, enkä voinut uskoa todeksi sitä, että joudun taas käymään monen vuoden jälkeen asian läpi uudestaan.
Käräjäoikeudessa en oikeastaan pystynyt ajattelemaan, kerroin totuuden ja suljin tunteeni pois. Mutta hovioikeudessa, romahdin tuomarin edessä ja nähdessäni miehen, en pystynyt enään...itkin, itkin ja itkin. Puheeni oli kuin puuroa, tärisin ja pelkäsin että pyörryn.
Tuomari oli ymmärtäväinen, ja päästi minut pois salista kun oli syytetyn vuoro puhua.
Kuitenkin sain kuulla myöhemmin että päätöstä odotetaan syyskuuhun asti.
En siis vieläkään ole päässyt jatkamaan elämääni kunnolla, lähes jokapäivä tuntuu ettei tämä lopu koskaan, enkä selviä. Minulla on onneksi rakastavat vanhemmat, jotka ymmärtävät ja auttavat. Ja vaikka en asiasta paljoa puhu terapiassa, tiedän että terapeuttini kuuntelee, kun olen valmis puhumaan.
Häpeä on kadonnut, olen ymmärtänyt että minä en ole syyllinen.
En olisi voinut tehdä mitään toisin. Kuitenkin asia vaikuttaa elämääni liikaa, itseluottamukseni on kadonnut, samoin kuin luottamukseni ihmisiin.
Ennen olin sosiaalinen, pidin koulunkäynnistä ja olin kavereiden kanssa vapaa-ajalla. Nykyään, minulla ei ole kuin pari kaveria, peruskoulun jälkeen olin vuoden kotona, sen jälkeen puolivuotta ammattikoulussa, mutta taas vain kotona. Välillä pelkään ettei minulla ole mitään, eikä ketään ja pelkään, etten selviä.
Ajattelin että en pysty enkä halua keskustella asiasta ihmistenkanssa, jotka ovat kokeneet saman, mutta ehkä se voisi auttaa? Että voisin olla taas, oma itseni?