Täällä olisi yksi jolla takana kylläkin hyvin tuore raskauden keskeytys ja olo on mitä järkyttävin... Vain muutama päivä sitten tulin toteuttaneeksi kotona (raskauden ollessa tarpeeksi alussa) lääkkeellisen keskeytyksen johon päädyin raskain mielin pohdittuani vaihtoehtoja perin pohjin. Olen jo 24-vuotias eli iältäni olisin ollut äidiksi valmis, mutta elämäntilanteeni ja syy miksi päädyin raskaaksi saivat minut lopulta päätymään aborttiin (hyi, inhoan koko sanaa 😭 )... Olen yksin elävä sinkku, vailla ammattia, vain peruskoulu takana ja tällähetellä iltalukiota käyn ja siitähän ei ammattiin valmistu joten pelkäsin miten pärjäisin taloudellisesti. Tällä hetkellä työskentelen osa-aikaisesti joten edes itse en aina pärjää ilman vanhempieni avustusta, saatika sitten pienen lapsen kanssa. Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta, yleisestä ahdistuksesta sekä eräästä toisesta mielenterveydellisestä sairaudesta, joiden takia onkin nuo koulut jääneet käymättä ja elämä on muutenkin vielä hyvin "keskeneräinen" kun vasta opettelen näinkin "myöhään" seisomaan omilla jaloillani elämässäni. Näistä elämäntilanteeseen liittyvistä seikoista johtuen koin etten ole mitenkään valmis ottamaan lasta vastaan, vielä.
Tulin raskaaksi yhden illan jutusta ja niin järkyttävältä kuin se kuulostaakin, en muista olleeni intiimisti, en tiedä rehellisesti sanottuna johtuiko se humalatilasta vai onko mies käynyt hommiin minun sammahdettua, sillä mitään muistikuvia ei tapahtumasta ole. 😞 Minä joka NIIN harvoin juon alkoholia erehdyin siis vappuna juhlimaan railakkaammin ja vastoin kaikkea järkeäni JOS olin itse mukana hommissa, niin mitään ehkäisyä tuskin on käytetty. Eräs läheiseni on käynyt läpi kaksi raskauden keskeytystä ja sisimmässäni olen aina ajatellut että miten kukaan voi päätyä sellaiseen tilanteeseen, että kahteen kertaan onnistuu ajautumaan siihen pisteeseen vahingossa. Olen aina ollut itse ehkäisystä tarkasti huolehtiva, joten voitte vain kuvitella kuinka järjettömästi vihaankaan itseäni siksi että olen juonut itseni siihen kuntoon etten ole tajunnut ehkäisystä huolehtia... Jos olisi ollut pienimpiäkään muistikuvia intiimimmästä touhuilusta, olisin hakenut jälkiehkäisypillerin. 😭 Mutta ei ollut edes mitään tuntemuksia aamulla että olisi jotain saattanut tapahtua.. Se siis, että päädyin raskaaksi lähes tuntemattoman yhden illan jutun kanssa, tuntui liian kamalalta alulta lapselle, olisin jäänyt yksinhuoltajaksi....
Kun menkat oli 10 päivää myöhässä, en edes epäillyt tässäkään vaiheessa olevani raskaana vaan ajattelin kiertoni vain heittelevän, sillä itse olin siinä uskossa että edellisestä intiimistä kanssakäymisestä on enemmän aikaa kuin muistankaan! Kun menkkoja ei sitten kuulunut ja kuvaan tuli pahoinvointi, sekä kuulin tämän miehen kehuskelleen meidän yhteiselle kaverillemme että meillä oli kuulemma ollut vappuna villi yö, hälytyskellot alkoivat soida ja säntäsin apteekkiin testiä ostamaan. Testi oli vahvasti positiivinen ja suorastaan tunsin silmissäni sumenevan. 😞
Pohdin ja pohdin pääni puhki, kerroin äidilleni tilanteestani, yhdessä mietimme mitä tehdä, itkin, rukoilin ja valvoin öitä pystymättä edes syömään... Sain töistä puolitoista viikkoa sairaslomaa stressireaktioon mennessäni lääkäriin (jossa pillahdin itkemään) kun en yksinkertaisesti kyennyt menemään töihin. Aloin kallistua ensin lapsen pitämisen kannalle, mutta sitten olin niin valtavan epätoivon partaalla ja pelkäsin tulevaisuutta vauvan kanssa kuin kuolemaa, aloinkin kallistua epätoivoissani keskeytyksen kannalle... Lopulta koin sen päätöksen tuovan ikäänkuin mielenrauhan vaikka tiesin ettei keskeytys tule missään nimessä olemaan helppoa minulle henkisesti. Silti päädyin keskeytykseen, ajattelin että kumpikaan vaihtoehto ei ole "hyvä vaihtoehto", jompi kumpi on valittava ja sen kanssa elettävä.
Koin keskeytyksessä suunnattomat kivut, olen varma ettei varsinaiset synnytyskivut voi olla juurikaan sen pahempia, tuntui todella että tajunta sumentuu siitä tuskasta. Se tuska vei ajatukset pois tapahtuman muusta traagisuudesta, vietin sen yön vanhempieni luona ja vielä seuraavana päivänä olin kuin tilassa, jossa en vielä tajunnut selkeästi mitä oli tapahtunut, vanhempani tukivat ja hoitivat minua mikä piti myös synkät ajatukset loitolla.
Kotiini palattuani iski kuitenkin lohduton alakulo ja ahdistus. Olen itkenyt silmäni turvoksiin, suren sitä jotain mikä minussa ehti hetken kasvaa, tahtoen minut äidikseen, jonka minä julmasti tapoin kohtuuni. 😭 Jonkinlainen side tuntui jo muodostuneen lapsen alkuun, vaikka halusinkin sulkea sen ajatuksen ennen keskeytystä pois mielestäni. 😞 En voi sanoin kuvailla kuinka suunnatonta tuskaa tunnen sisälläni, koko kehoni oli valmistautunut raskauteen, koin mitä klassisimpia raskausoireita ja kehon muutoksia ja vaikka tilanne oli minulle kauhistuttava, jossakin sisimmässäni ymmärsin miksi sitä tilaa kutsutaan "siunatuksi tilaksi", sitä sen toden totta olisi kuulunut olla, sisälläni kasvoi pieni ihme, lahja ja nyt olen yhtäkkiä normaalitilassa, ilman raskausoireita, hylännyt sen pienen ihmeen 😭 ... Niin kuin joku muukin täällä totesi, myös minulla on hirveä ikävä sitä raskaana olemista jotenkin, sitä tunnetta että olisi tulossa äidiksi.. :'( Tuntuu niin luonnottomalta ja pahalta... Tavallaan tiedän että ratkaisuni oli elämäntilanteeseeni nähden "oikea", mutta toisaalta en voi olla ajattelematta sitä, että voinko minä asettaa elämäntilanteeni ihmishengen edelle, että teinkö oikeasti oikein... 😭
Tulipas tekstiä! Huh.. Oli pakko saada purettua kaikki ulos... Lohdullista lukea muidenkin kokemuksista täältä, toivottavasti tänne tulee lisääkin viestejä, vertaistuki on varmasti paras keino purkaa tuntoja!