Yksinäisyys, jatkuva häpeä
Olen 3-kymppinen peheellinen nainen. Lähipiirissäni on masennusta, ja itse kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta.
Minun on vaikea aamuisin nousta ylös, koska tiedän, miten päivä tulee menemään. Olen todella yksinäinen koko päivän lasten kanssa. Pyörittelen kaikenlaista päässäni kotitöitä tehdessäni. Mieheni ei kykene kovinkaan ruhtinaalliseen kommunikaatioon tullessaan illalla kotiin, joten olen yksin.Illan ja yön olen yksin. Tuntuu, että hajoan yksinäisyyteeni, vaikka ympärilläni on koko ajan ihmisiä.
Syön masennukseeni, joten olen ylipainoinen. Kärsin siitä niin paljon, etten oikein halua näyttäytyä missään, enkä kykene normaaliin seksielämään. Mieheni mielestä olen ok, mutta minä inhoan ja häpeän itseäni. Ollessani missä vain seurassa mietin koko ajan, mitä sanon ja miltä näytän, ja olen ahdistunut. En ole pinnallinen ihminen, vaikka tästä saattaisi niin kuvitella. Tuntuu vain kuin olisin itseni ja häpeäni ja huonon itsetuntoni vanki, enkä pääse millään vapaaksi.
Olen paljon miettinyt, miksi aina vertailen itseäni toisiin, enkä voi olla rentoutuneesti minä itse sellaisena kuin olen. En ole päässyt muuhun lopputulokseen kuin menestystä ja suorittamista korostava kasvatukseni. Mutta tuntuu siltä, kuin jokin olisi todella pahasti mennyt pieleen ja minua olisi mollattu oikein kunnolla. En kuitenkaan muista kuin muutaman yksittäisen loukkaavan kommentin vanhemmiltani.
En varmaankaan ole ainoa näissä tuntemuksissani. En oikein kehtaa ystävilleni sanoa syytä siihen, miksi en koskaan sauno, en harrasta mökkireissuja tai että en koskaan ole edes mieheni edessä alasti. Se tuntuu tosi kieroutuneelta minusta itsestäni. Minua vaivaa painava syyllisyys siitä, että itse laiskuudessani olen tämän aiheuttanut. Mutta tällä hetkellä koen, että ainoa nautinto elämässäni ja ainoa seuralaiseni on levy suklaata. Olen niin yksin. Jos vain minulla olisi itsekuria, olisin kokonaan syömättä, niin ainakin ympäristö huomaisi, että minulla on jotain pielessä. Nyt itken yksinäni, eikä monikaan tiedä, miten vaikeaa minulla juuri nyt on.
Olen miehelleni pununut tästä kaikesta, mutta hän yleensä ei ymmärrä tai on vihaisen oloinen. Minä olen pettynyt, koska en saa häneltä mitään tukea, vaikka olen tukenut häntä hänen sairastaessaan. En kyllä oikein edes tiedä, millaista tukea haluaisin. Toisaalta haluaisin, että hän ymmärtäisi minun tunteitani ja rajoittuneisuuttani, toisaalta odotan, että hän jonain päivänä sanoisi ääneen, että hänenkin mielestään olen vastenmielinen. En nimittäin voi uskoa todeksi, että hän voisi rakastaa minua 30 kiloa isompana kuin naimisiin mennessämme. Kuvittelen kaikenlaista hänen suhteistaan muihin naisiin, vaikka tiedän, ettei hän petä minua. Minäkin miehenä katselisin mieluummin kauniita, itsestään pitäviä naisia, enkä tällaista olemassaoloaan anteeksipyytävää ylipainoista.
Aloitin terapian, mutta sitä on tosi harvoin. Tunnen olevani täysin hukassa pääni kanssa. Ajatukset rullaavat koko ajan tuhatta ja sataa, enkä saa niitä hiljennettyä. Haluaisin olla onnellinen ja nauttia perhe-elämästä. Minulla ja meillä on kuitenkin kaikki edellytykset hyvään elämään, nyt kaikki vain on sekaisin.