Yksinäisyys avioliitossa
Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa yli 30 vuotta.
Periaatteessa liittomme on ollut kutakuinkin samanlainen koko tämän ajan.
Lukuunottamatta nelisen vuotta sitten tapahtunutta miehen uskottomuutta, on liittomme ollut hyvä.
Alkuaikoina avioliittoamme varjosti miehen äkkipikaisuus ja lievä väkivaltaisuus. Nämä ongelmat jäivät taakse sairastuttuani vakavasti n.kuusi vuotta sitten.
Ongelmana kuitenkin koen yksinäisyydentunteen. Mieheni ei ole paikoillaan viihtyvää tyyppiä, eikä keskustelu muusta, kuin säästä, ole hänen juttunsa.
Minä puolestani haluisin enemmän avautumista tunteista, lapsuuden kokemuksista jne.
Mieheni on sanonut, ettei puhuminen ole hänelle luontaista, joten en ole yrittänyt asioita hänestä väkisinkään kaivaa.
Kaipaisin tähän meidän suhteeseemme enemmän keskustelua, sillä koen, että tälläkin tapaa voisimme tuntea toisemme läheiseksi toisillemme. Eräänä päivänä havahduin huomaamaan, etten juurikaan tunne miestäni, vaikka olemme olleet yhdessä jo kauan 😑❓
Fyysinen läheisyyskin tuntuisi luontevammalta, mikäli tietäisin mieheni ”syvemmät” ajatukset elämän perusasioista.
Mietin sitäkin, mikä on miehestäni tehnyt niin sulkeutuneen? Sen olen ainakin huomannut, että hänellä on erittäin hallitsevat vanhemmat; mm. hänen siskonsa ei voi polttaa tupakkaa äitinsä nähden, vaikka on jo yli 60-vuotias, koska vanhemmat eivät tätä tapaa hyväksy,
Aikoinaan anoppi harjoitti henkistä väkivaltaa minua kohtaan; hän kohtelu minua alempiarvoisena, vaikka olin opiskellut hyvin ja saanut hyvän tuöpaikankin, sekä siinä ohessa hoitanut käytännöllisesti katsoen yksin 7 lasta, koska miehellä oli tuolloin reissutyö.
Mies ei tuolloin tukenut minua, vaan vetäytyi asioista vedoten siihen, etteivät ne arvostelut ole tapahtuneet hänen läsnäollessaan. No, ei tietenkään tapahtuneet, vaan anoppi oli, kuin sulaa hunajaa tuolloin minua kohtaan.
Olisiko teillä antaa vinkkejä, miten voisin yrittää saada tätä avioliittoa toimivammaksi?
Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen, sillä olen tässä jaksamisen äärirajoilla 😭