Yksinäiset hetket parisuhteessa
Hei, olen nuori avoliitossa asuva nainen. Parisuhteemme on suhteellisen moitteeton, olemme olleet yhdessä yli kaksi vuotta vailla riitoja tai suurempia murheita. Yksi mikä minua on kuitenkin aina vaivannut, on ne hetket kun joudun viettämään yksin aikaa kun avomieheni on pitämässä hauskaa. Hänellä on varsinkin viimeaikoina ollut todella paljon menoa, sekä työporukalla että muidenkin tuttavien näkemistä ja heidän kanssaan illan istumista.
Hän menetti muutama kuukautta sitten pitkäaikaisimman kaverinsa, vanhan lapsuudenystävänsä. Hän sanoo tämän jälkeen tulleensa pohtineeksi elämäänsä uudelleen ja todenneensa että ihmisiä pitää ehtiä tapaamaan siltä varalta jos heille jotain sattuu ja että ihmissuhteet pitäisi nostaa tärkeämmälle sijalle ja stressata vähemmän töitä. Onhan se hienoa pistää ihmiset työn edelle, ongelmana minusta nyt tuntuu vain olevan se että se aika jota hän nykyään käyttää viikoittain kavereidensa kanssa ei ole töiltä pois vaan meidän jo alkuunsa vähäisestä yhteisestä ajasta. Arkiviikolla hänellä on pitkät työpäivät ja illat kuluu siinä kun laitan ruokaa ennen hänen kotiintuloaan ja sitten käyn lenkillä (jonne hän ei jaksa lähteä mukaan kuin harvoin kesällä kauniina päivinä), vietämme siis arki-iltoina yhdessä ehkä tunnin katsoen tv:tä.
Tänäkin viikonloppuna hän oli töiden puolesta juhlissa perjantaina, mennen suoraan töistä ja tullen lauantai-aamuna kuudelta kotiin. Kun hän oli lauantaina herännyt ja vetänyt pizzan ja katsoimme yhden elokuvan, hän lähti taas iltapäivällä vanhan kollegansa kanssa kaljalle ja tuli aamukahdelta. Tällä hetkellä (sunnuntai) hän on yhden ystävänsä kanssa lätkämatsissa, hetken aikaa ehdimme tässä päivällä viettää yhdessä. Yleensä yhteinen aikamme kuitenkin on siis viikolla hyvin vähäistä ja viikonloppuna sitä että hän nukkuu pidempään kuin minä tai vetää päiväunia ja potee krapulaa hörppien ”loiventavia”.
Olen yrittänyt paukuttaa päähäni, miten toisen elämää ei saisi rajoittaa ja jokaisella täytyy olla oikeus omiin tekoihinsa ja päätöksiinsä omasta ajanvietostaan ja elämästään. Haluan hänen tietävän että hänellä on lupa olla oma itsensä. Nämä yksinäiset illat ja hissin kolinan kuuntelu yön pikkutunteina vain raastavat mieltäni kun toivon että hän joskus tulisi kotiin ennen baarien valopilkkua, varsinkin jos on lähtiessään sanonut ”en ole myöhään” kuten eilen sanoi ja tuli kahdelta. Itselläni on hyvin suppea tuttavapiiri enkä yrityksistäni huolimatta yleensä saa lyhyellä varoitusajalla seuraa kun tajuan että mies on taas menossa, ja niinpä vietän kaiken odotteluajan yksin asiaa miettimässä. Tiedän että itsekin toimin väärin kun en kai yritä tarpeeksi keksiä ajanvietettä itselleni, mutta kun en vain tunnu onnistuvan siinä. En ole sosiaalinen ihminen joka menisi ventovieraiden kanssa juttelemaan lähibaariin jos on tylsää.
Olen varma että tällä parisuhteella on tulevaisuus. Olemme samoilla linjoilla tulevaisuutta ajatellen, tulemme toistemme kanssa hirveän hyvin toimeen ilman että kumpikaan pelkäisi olla oma itsensä. Tulemme toistemme sukujen ja kavereiden kanssa toimeen. Emme riitele (ei siis ole aihettakaan, ei siksi että kumpikaan patouttaisi ongelmiaan). Tai no, jos tämä mistä kirjoitan on ongelmien patouttamista niin tämä on ainoa. Mutta eihän minulla ole lupaa vaatia toista ihmistä käyttäytymään eri tavalla ja tehdä hänestä näin onnetonta, jos hän ei itse käytöksessään näe vikaa.
Onko toisia jolla olisi samoja kokemuksia ja miten itse pidätte yksinäisyyden (ja satunnaisen pettymyksen tunteen kun puolisolla kestääkin tulla kotiin vaikka sanoo ettei mene myöhään) loitolla kun toista ei odotuksesta huolimatta kuulu kotiin?
Toivoisin hänen myös vähentävän alkoholinkulutustaan joka on mielestäni liian suurta, mutta taas kerran asia ei mielestäni kuulu minulle. Ei hän kännissä/krapulassa töihin mene tai ole väkivaltainen tai muuten ongelmainen juotuaan. Hänellä vain tuntuu kaikki tutut ja työkaverit olemaan kovia alkoholinkuluttajia ja sen sitten tietää että jos se alkoholi maistuu niin siinä seurassa sitä on aika vaikea muuta lähteä tekemään.
Se on kamalaa kokea minkäänlaista ristiriitaa ihmisestä ketä rakastaa. Tiedän että hän rakastaa minua, mutta hän ei taida ymmärtää kuinka yksinäinen olen koska hän ei sitä samalla hetkellä koe (oikeastaan hän ei taida tuntea oloaan yksinäiseksi silloinkaan jos minä käyn jossain yksin, hän vain pelailee pleikkaa tietäen että tulen kotiin ajoissa ja selvinpäin). Olisi se mukavaa joskus käpertyä toisen viereen katselemaan tv:tä ja syömään jotain pientä ym. sen sijaan että pitäisi aina laskea iltasuunnitelmansa sen varaan ettei toinen tule kotiin lainkaan. Olen jo lopettanut sen mitä joskus vielä tein, että laittaiduin nätisti ja tein ehkä hedelmäsalaattia tai jotain odotellessani häntä kotiin. Nyt tiedän että menee meikit ja vaatteet hukkaan ja ruokakin ehtii kuivua/jäähtyä mitälie. Hennot kehoitukset kuten ”olisi kiva jos tulisit kotiin kun olen vielä hereillä” eivät tuota tulosta, hän onkin kovin helposti vietävissä ja jos joku kaveri sanoo baarissa ”älä nyt vielä lähde” niin tiedän että hän vastaa heti ”no otetaan sitten vielä ainakin yhdet” ja se tarkoittaa ehkä neljää.
Miten ihminen jota rakastan ja johon olen edelleen rakastunut (haaveilen ja ihastelen) voi samaan aikaan olla ihana ja huomaavainen ja kuitenkin ajaa aika-ajoin hermot romahduksen partaalle? Vai pitäisikö minun lähteä tässä itsestäni etsimään vikaa eikä suinkaan hänen käytöksestään? Perheessäni on paljon paniikkihäiriötä ja mietin välillä jos kohtuuttomat tuntemukseni kumpuavatkin siitä ja hänen käytöksensä on täysin normaalia.