Kovia olet kokenut ja kyllähän se syö ihmistä. Pitää vielä jaksaa jotenkin etsiä niitä omia selviytymiskeinoja, että pääsee eteenpäin.
Ne taitavat olla kaksi eri asiaa, sinun tarpeesi ja miehesi jaksaminen. Kummallakin asialla oma tilansa. Sinun tarpeesi ovat tosia ja eivät tule turhasta. Miehelläsikin on varmasti tarpeita ja jos ne eivät täyty, hänkin voi väsyä. Kuitenkin, itse muistan sen, kun sitä oli niin loppu, ettei pystynyt oikeastaan olemaankaan, niin miten siinä enää pystyisi toisen tarpeita mitenkään täyttämään. Muistan mieheni silloin sanoneen minulle, että naisen pitää olla iloinen 🙂 Kuinka vähän hän ymmärsikään tilanteesta.
Itse ymmärsin nopeasti, että minulle on kaikista tärkeintä elämässä olla lapsilleni äitinä ja sen vuoksi hoitaa itseni kuntoon. Tietysti itsenikin vuoksi halusin elää täysipainoisesti. Se on vain tärkeysjärjestys silloin, kun pohja pettää. Miten sitä pystyisi parisuhteeseenkaan, jos ei itseään hoida ensin kuntoon.
Kaikista vaikeinta oli luopua urheilullisesta elämäntyylistä, mutta saihan sitä kaikenlaista sitten aikojen kuluessa tilalle. Nykyään olen palailemassa taas terveemmältä pohjalta takaisin liikunnalliseen elämään 🙂
Se on perheelle/pariskunnalle iso koetus, kun asiat muuttuvat tai menevät epätasapainoon. Toisen sairastuminen rasittaa myös toista. Voi olla tilanne, että molemmat ovat niin väsyneitä, etteivät jaksa täyttää toisen tarpeita.
Kyllähän parisuhteessa on hyvä olla tietyllä tavalla itsenäinen, mutta on lupa myös tarvita toista ja se on luonnollistakin. Riippuu tietysti suhteesta, onko siinä jatkamisen aineksia. Joskus on parempi erota, mutta jos vain vähänkään on toivoa, niin kyllä se kannattaa yrittää. JOnkunmoinen tiehän se on kuljettava, mutta päivää kerrallaan.