Jeps.. Kuten oon usein tänne palstalle jo sen sanonu.. sanon sen taas.
Joskus tuntuu että muilta pystyisin itseäni paremmin suojelemaan... mutta kuka suojelisi minua itseltäni? Olen itse itseni pahin vihollinen.
Usein huomaa että vaikka toinen ei minua mitään syyttäisi, minä alan itseäni syyttämään kaikesta.. raha-asioista, siitä etten saa töitä, siitä etten ole työkykyinen, siiitä etten ole luotettava.. jne..
Ihmisten ilmoille lähteminen on varmasti myös siksi vaikeaa, että ihmiset eivät osaa kohdata masentunutta ihmistä. He eivät tiedä, mitä heille pitäisi sanoa, mistä pitäisi keskustella tai voivatko he olla jotenkin vaarallisia.. Se kuulostaa hullulta, mutta varmasti sellaisesta ihmisestä, joka on ollut vähän tekemisissä, mielenterveysongelmaisten ihmisten kanssa, tilanne voi olla pelottavakin.
Usein tuntuu että sellaisiin ihmisiin törmää paljonkin joilla on mielenterveysongelmia, mutta eihän sitä päälepäin välttämättä näe. Hyvin harva ihminen osaa havainnoida toista ihmistä niin hyvin, että näkee että toisella ei ole kaikki hyvin. Lisäksi varmasti myös sekin vaikuttaa asiaan, että onko kiinnostunut toisten ihmisten hyvinvoinnista ja välittääkö edes olla niin utelias toisen asioista kysyäkseen edes "Hei mitä sinulle muuten kuuluu tänään?" Ja voiko ihmiselle edes sanoa suoraan että "NO aika huonosti menee " ja jaksaako sitä edes kaikille alkaa selittämään että mitä mun elämään nyt kuuluu...
Ennakkoluulot. Tuntuu että se on aika hankala asia. Minusta niille ei voi vain mitään. Vaikka minä suhtautuisin masennukseeni kevyesti, en usko että muut osaisivat suhtautua siihen niin. Vaikka kerron avoimesti jollekulle sukulaiselleni että olen masentunut, eivät he kaikki suhtaudu asiaan tyynesti ja ymmärtäväisesti. Masennus herättää myös paljon kysymyksiä, ihmetystä ja hämmennystä.
Minusta myös se kotoa lähteminen on vaikeaa. On vaikea järjestää itselleen tekemistä, kun on masentunut. Yksinkertaisesti minun luovuuteni kuihtuu silloin kun se alamäki alkaa. Kun ylämäki tulee kykenen vaikkapa maalaamalla ilmaisemaan tunteitani paremmin, ja se vie minua ajatuksineni eteenpäin pikku hiljaa, paremmin kuin silloin kun olen sielä pohjalla.... Helpompi on pitää kiinni jonkun kanssa sovituista ajoista, sitä jopa odottaa että sinä päivänä tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa, etten ole vain kotona ja itke tyynyyn...
Kyllä pitäisi olla enemmän ihmisten ilmoilla, mutta kuinka?? Missä ja miten?? Mitä tekisi ja kuinka kauan olisi jossain?? 😐 Ei sitä jaksa miettiä kovin kamalasti sellaisia asioita, kun syöminenkin vie jo voimia...
Mutta näine ajatuksineni jätän teiät miettii tätä kummallista elämää...
Katotaan mitä huominen tuopii tullessaan😳