Minun mieheni ei ole alkoholisti. Ainakaan kukaan ei usko sitä. Silti kun tulen perjantaina kotiin töistä, hän saattaa olla jo hyvässä nousuhumalassa.
Lauantai alkoi eilen niin, että hän otti, ei aamupalaksi, vaan vasta aamupalan jälkeen pullon olutta. Sitten pullo olutta janoon, kun tehtiin pihatöitä. Kohta toinen ja sitten kolmas. Iltapäivällä askel horjui. Mentiin kauppaan, mutta hän ei enää voinut ajaa. Ostettiin 12 pulloa olutta. Kotona tehtiin hyvää ruokaa ja hän avasi ruokajuomaksi viinipullon. Hän sen sitten joikin. Sitten alkoi saunanlämmitys. Lämmityskaljaa piti ottaa. Ja sitten saunakaljaa. Ja sitten hän alkoi viettää takkahuoneessa yksikseen iltaa (kun minä en yksikertaisesti enää voinut olla samassa huoneessakaan. Stereot täysillä, tietysti). Kuinkahan paljon kirkasta viinaa kului vielä siinä vaiheessa?
Kun hän on hyvässä nousuhumalassa, hän alkaa sättiä minua ja minun tekemisiäni ja tekemättä jättämisiäni.
Hänellä on kaksi lasta. Näistä kaksitoistavuotias oli eilen kotona. Mies piletti takkahuoneessa yksikseen. Minä katsoin telkkaria. Menin euroviisujen jälkeen nukkumaan eli n. klo 1.00. Kurkkasin kuitenkin vielä 12-vuotiaan huoneeseen. Hän istui tietokoneen ääressä ja oli netissä. Minunko olisi pitänut huolehtia siitä, että hän menee ajoissa nukkumaan? Kun huoltaja juhlii itsekseen. Tuntui kauhealta.
Olemme olleet yhdessä yli neljä vuotta. Muutin hänen luokseen vuodenvaihteessa. Luulin tuntevani hänet.
Minun mielenterveyteni järkkyy. Ei ole sellaista päivää, ettenkö itkisi vähintään muutamaa kyyneltä. Tilanne on rankka.
Olemme puhuneet siitä, että hänen juomisensa on iso syy ongelmiimme. Viikko sitten hän päätti, että hänen juomiseensa on tultava loppu. Silti joka päivä viime viikolla kului vähintää yksi olut, janoon tai lievittämään stressiä, sanoi hän. Ja sitten tuli perjantai, ja saunakaljat, ja sitten lauantai, ja juominen jatkui, kuten alussa kerroin. Ja rentoutua ei voi kuin kaljan avulla.
Lauantaina hän sanoi, että minä olen syypää hänen juomiseensa. Ja minä olen syypää myös siihen, että hän aloitti uudestaa tupakoinnin. Minä olen niin ilkeä, että hänen on pakko juoda.
On niin saatanan kiva lukea tuota omaa tekstiä, ja havaita, että taidan sittenkin elää alkoholistin kanssa. Klassiset tunnusmerkit täyttyvät!
Miksi minä en lähde? Viime yönä taas sadannen kerran päätin lähteä. Aamulla voimat siihen lähtemiseen jälleen hupenivat. Tiedän, ettei tämä elämä tästä muutu miksikään hänen kanssaan. Korkeintaan pahenee.
Minä häpeän itseäni. Häpeän sitä, että jätin kotini ja muutin hänen luokseen. Häpeän sitä, että menin hänen kanssaan kihloihin. Häpeän sitä, että epäonnistuin. Ja häpeän sitä, etten pääse täältä jatkamaan omaa elämääni.
KERTOKAA MINULLE, MISTÄ SAAN VOIMAA LÄHTEÄ TÄÄLTÄ!!! Kun olen niin helvetin yksin, kun kellekkään ei voi kertoa. Miten minä jaksan sen yksinäisyyden, jos muutan pois? Pelkään, että sairastun uudestaan masennukseen.😯🗯️