Hei kaikille!
olen puolen vuoden ajan lukenut näitä viestejä ja vasta nyt sain itsestäni irti sen verran, että kirjauduin mukaan.
Kuusitoista vuotta kestänyt parisuhteeni katkesi yllättäen ennen joulua kun avomieheni ilmoitti rakastuneensa työkaveriinsa ja ilmoitti haluavansa aloittaa elämän tämän itseään 14 vuotta nuoremman lapsen kanssa (mieheni on 38v). Ilmoitus tuli minulle täydellisenä shokkina, josta yritän edelleen toipua. Olimme menneet kihloihin vuotta aiemmin ja meidän oli tarkoitus mennä naimisiin nyt heinäkuussa. Perheen perustaminenkin oli haaveissa. Tosin mieheni oli aina lapsista puhuttaessa vastannut minulle että haluaa lapsia mutta ”ei ihan vielä”. Niinpä minä hölmönä uskoin ja toivoin.
Mieheni oli minulle useamman kerran uskoton suhteemme alkuaikoina, mutta tajusi ilmeisesti jotakin elämästä kun menetin vanhempani ja tarvitsin tukea. Viimeiset 12 vuotta suhteemme toimi hyvin ja olimme ainakin minun mielestäni hyvin onnellisia.
Suhde lapsen kanssa oli alkanut jo toukokuussa eli viisi kuukautta kihlautumisemme jälkeen. Työskentelin syksyn toisella paikkakunnalla, mikä tietysti helpotti rinnakkaissuhteen ylläpitoa. Toisinaan kotiin tullessani minulla oli olo etten ollut tervetullut ja asiasta siipaltani kysyinkin. Hänen vastauksensa oli ”höpö höpö” Niinpä pistin viilentyneen ilmapiirin työuupumuksen piikkiin. Pommi putosi sitten itsenäisyyspäivänä puhelimitse. Minulle oli muutaman viikon ajan tullut kummallisia puheluita, joissa vastattuani joku hetken kuunteli ja sitten sulki puhelimen. Luonnollisesti tuntemattomasta numerosta. Kun asiasta suoraan kysyin minulle kerrottiin asioiden todellinen laita. Kuinkahan kauan olisi mennyt ellen olisi asiasta itse kysynyt?
Soitin sitten tälle lapselle ja kysyin häneltä suoraan, että tietääkö hän mitä hän on tekemässä? Vastaus oli hyvin selkeä ja kylmä. ” Jos sinä olet joskus mieheesi rakastunut niin ymmärrät varmaan miksi minäkin häneen rakastuin.” Ei siis epäilystäkään siitä etteikö tämä lapsonen tiennyt tarkalleen mitä oli tekemässä ja mitä rikkomassa. Tiedän kyllä, että mieheni on ollut suhteessa se joka on antanut sille luvan.
Yritin puhua miehelleni järkeä ja saada hänet parisuhdeterapiaan. Hänen mielestään siihen ei ollut tarvetta, sillä hän oli tehnyt päätöksensä. Elämä kanssani oli kuulemma ollut hyvää ja hän oli minua rakastanut, mutta nyt hän rakastaa toista. Omasta mielestäni ei ollut mitään järkeä heittää pois kuuttatoista hyvää vuotta.
Mitään ei ollut tehtävissä ja niinpä muutin tavarani pois yhteisestä kodistamme ja muutin pysyvästi työpaikkakunnalleni. Kevät meni jatkuvassa usvassa unilääkkeillä nukkuen. TYö piti jotenkin pystyssä ja kiireisenä. Puoli vuotta vanhan koiranpentuni ristin hengenpelastajaksi sillä ilman sitä en olisi jaksanut jatkaa ja nousta ylös aamuisin.
Psykologi on auttanut jonkin verran, mutta pahimpia ovat nämä yksinäiset päivät loma-aikana kaupungissa, jossa on vain vähän ystäviä. Omistauduin typerästi parisuhteellemme ja miehelleni niin, että laiminlöin ystävyyssuhteeni.
Päivisin mietin mitä teimme viime kesänä tähän aikaan ja kuinka nautimme grillaamisesta ja pyörä- sekä kalareissuista. Minulla on miestäni hirveä ikävä edelleen vaikka tiedänkin etten voisi häneen enää koskaan luottaa. En ole kuullut hänestä sen jälkeen kun muutin tavarani pois maaliskuun puolivälissä. Samalla kun menetin rakkaani, menetin myös parhaan ystäväni jonka kanssa jaoimme kaiken ja puhuimme kaikesta taivaan ja maan välillä.
Tulevaisuus yksin pelottaa. Suren sitä, että en ehkä saakaan koskaan kokea äityttä siksi, että annoin elämäni parhaat vuodet tuolle miehelle joka käytti ne ilomielin ja vaihtoi minut sitten nuorempaan. Tunnen itseni hyväksikäytetyksi ja petetyksi. Nainen kun on 36 vuotiaana jo hedelmällisimmän iän loppupuolella. Syytän itseäni suhteemme kariutumisesta. Jos en olisi ottanut tätä työtä vaan olisin pysynyt kotipaikkakunnallamme vaikka sitten ilman työtä, olisinko voinut välttää tämän?
Kuinka tämän ikävän ja rakkauden saisi loppumaan? Kuinka tämän salpauttavan yksinäisyyden saisi nujerrettua?