Yhdessä vaiheessa uskoin miehen puheet siitä, että on minun syyni tai meidän huonon parisuhteen syy, miksi mies on kohdellut minua niin huonosti. En ollut ennen miestä seurustellut kovin vakavasti, en tiennyt mikä on normaalia käytöstä, hyväksyttävää käytöstä.
Pitkään syyttänyt itseä kaikesta. Olen kova syyllistymään. Vieläkin kaiken hahmottaminen on vaikeaa, vaikka olen saanut muiden näkemyksiä. Silti tuntuu, että kun tarinoilla on aina kaksi puolta, että mitä jos miestäkin kuunneltaisiin, että miten sitten. Minussakin on paljon ollut vikaa.
Joitain asioita mainitakseni, mies on äärimmäisen mustasukkainen. Suhteen alkuaikoina etenkin, ensimmäisinä vuosina, hän avasi kaikki postini, luki (luvallani, kun ei mitään salattavaa ollut) sähköpostejani ja tekstiviestejäni. Hänen postinsa ym taas oli ehdottoman yksityisiä, olisi ollut todella loukkaavaa lukea tai vaatia että saisi lukea mitään. Minä oli kaikesta tilivelvollinen miehelle. Kaikista pienistä liikkeistäkin. Kerran sain hirveät syytökset niskaani, kun minulla oli mennyt kaupassa 28min! Toisella kerralla oli heittänyt puolet laseista seinään, kun olin parilla naispuolisen serkkuni kanssa. Ja kaikki koska minä kuulemma olen niin epäluotettava. Todellisuudessa olen varmasti luotettavin ihminen mitä miehellä on elämässään ollut. Ikinä en ole häntä pettänyt, en edes miettinyt pettäväni. Kerran hän viilteli itseään käsivarteen ja sanoi jatkavansa niin kauan, että tunnustan pettäneeni. Tilanne oli niin kaamea, että jo mietin tunnustavani, vaikka mitään en ollut tehnytkään. Ihan vain, jotta hän lopettaisi. Hän syytti niistä arvista vuosikaudet minua, ensimmäiseen eroon asti. Nykyään hän ei edes myönnä, että olisi syyttänyt minua niistä. Ja tuossa vain jäävuoren huippu. Kaikki se johti kuitenkin siihen, että alistuin. En käynyt missään ilman häntä. Kaikki ihmiset vain tipahtivat pois elämästäni. Serkkunikin kerran sanoi, että yritti saada minua yksin liikenteeseen, mutta koska aina raahasin miehen mukana, hän ei enää pyytänyt minua mihinkään.
Kaikki rauhoittui, kun alistuin. Kun olin kotihiiri, joka ei uskaltanut käydä missään, puhua kenenkään kanssa, jonka kaikki posti ym oli julkista miehelle. Ei ollut mitäänsyytä epäillä. Mutta sitten mies itse ihastui työkaveriin. Helvetti oli irti, sain niin järkyttävää nälvimistä, alentamista, väkivallalla uhkailua, että luhistuin henkisesti täysin. Istuin vain sohvannurkassa hiljaa, jotten vahingossakaan tekisi tai sanoisi mitään väärää. Koska kaikki mitä tein oli huonosti, väärin jne. Kaksi lasta ehti syntyä (ihastus tuli esikoisen syntymän jälkeen). Mies ei halunnut olla "paska jätkä", joka jättää perheen ja jäi kärvistelemään vaikka olisi halunnut lähteä ihastuksen matkaan.
Ihastus meni ohi. Mies rauhoittui. Mutta minä olin totaalisen palasina. Aloin juomaan ahdistukseeni. Alamäki oli hurja, mutta onnistuin hakeutumaan terapiaan ja vähän sen alkamisen jälkeen vielä katkollekin, jossa tuli eropäätös. Halusin eroon miehestä. Raittiina olen ollut siitä lähtien eli maaliskuussa kaksi vuotta.
Mutta miten ollaan taas tässä pisteessä. Olen läheisriippuvainen, olen riippuvainen miehestä kuten olin alkoholista. Vaikka järki huutaa, että älä ole hänen kanssaan tekemisissä, jostain syystä olen. Nyttenkin hän halusi taas erota, mutta taas jostain syystä on hyvin paljon yhteyksissä. Miksi hän ei voi jättää rauhaan, kun ei kerran halua minua? Olisi tänäänkin tulossa "panemaan", vaikka sanoin että en halua....
Miten tästä voi selvitä?