Voinko antaa kaiken anteeksi?
Minä ja vaimoni olemme olleet naimisissa kuusi vuotta, meillä on kaksi pientä lasta ja asumme omassa rivitaloasunnossamme pienessä kaupungissa. Minulla on ollut ongelmia työpaikalla viimeisen vuoden aikana, työpaikkani tulee muuttamaan ja työni muuttuu jne. Olen kuitenkin luullut että elämme parhainta aikaamme yhdessä juuri nyt.
Vaimoni on ollut kotona pienemmän lapsen kanssa ja toki olen ollut vähän huolestunut kun hän on puhunut kolmenkympin kriisistään ja nettin keskustelufoorumit ovat vieneet suuren osan hänen ajastaan. Olemme puhuneet asiasta pariin otteeseen mutta vähän ajan kuluttua hän oli taas takaisin koneen ääressä koko ajan. Noin kaksi kuukautta sitten hän yhtäkkiä alkoi itkeä ja sanoi ettei jaksa enää. Puhuimme asiasta mutta silloin syynä oli muka uupumus ja tämä kriisi josta hän on puhunut jo syksystä lähtien.
Pari päivää myöhemmin hän sitten soitti töihin ja sanoi että on muutakin. Lähdin töistä kotiin ja hän kertoi olleensa yhteydessä toiseen mieheen jo jonkin aikaa. Selvitimme asiaa ja hän lupasi lopettaa yhteydenpidon. En halunnut lähteä sille tielle että yrittäisin ottaa selvää oliko tämä totta vai ei vaan päätin luottavani häneen.
Pari viikkoa myöhemmin menimme lasten kanssa viikonlopun yli pois kun hän oli töissä. Kun palasimme sunnuntaina, en huomannut hänessä mitään erikoista ja rakastelimme illalla. Seuraavana päivänä hän lähti kaupunkiin ostamaan itselleen vaatteita. Soitin hänelle kun hän oli perillä mutta hän ei vastannut vaikka soitin useita kertoja. Yleensä hän vastaa aina heti koska puhelin on kuin kiinniliimattu häneen aina.
Aloin aavistaa että jokin ei nyt ole hyvin ja aloin penkomaan tietokonettamme. Löysin kuin löysinkin sitten sen mitä toivon etten koskaan olisi löytänyt, hänen rakkauskirjeensä toiselle miehelle. Soitin ja sanoin että tiedän nyt mitä puuhaat ja äkkiä kotiin. Tämä toinen mies sitten ilmeisesti ajoi hänet kotiin ja nämä odotuksen tunnit olivat elämäni vaikeimmat, yksin lasten kanssa pää täynnä ajatuksia ja tuskaa.
Kun hän tuli kotiin hän kertoi mitä oli tehnyt, että tämä mies oli ollut meillä viikonlopun ajan ja että he olivat rakastelleet meidän yhteisessä kodissamme ja hotellissa aamulla ja että hän rakastaa tätä toista miestä.
Koska olen itsekin menneisyydessä tehnyt samankaltaista häntä kohtaan ja koska rakastan häntä ja perhettämme pyysin että yrittäisimme vielä pelastaa avioliittomme. Ensin hän kieltäytyi ja sanoi haluavansa ulos avioliitostamme. Monta päivää taistelin ja yritin kertoa hänelle että voisimme selvitä tästä ja lopuksi hän sitten ymmärsi että olen tosissani, että haluan ymmärtää miksi näin kävi enkä syytä häntä mistään muusta kuin siitä ettei hän ollut voinut kertoa ja aikaisemmin tästä ennen kuin meni sänkyyn toiseen miehen kanssa.
Aloitimme pariterapiassa käynnit heti ensimmäisellä viikolla. Hän kuitenkin sanoi, ettei voi luvata mitään, että hän käy terapiassa vain koska haluaa selvittää meidän suhteessamme olleet ongelmat ja sitten katsoa onko hän valmis jatkamaan suhdettamme. Ensimmäisen viikon ajan hän lähetti viestejä ja jutteli toisen miehen kanssa useasti. Painostin häntä lopettamaan yhteydenpidon ja hän lupasi että kertoo toiselle miehelle että hän tarvitsee vähän hengähdystaukoa jotta me voimme selvittä asioita ”rauhassa”. Tämä toinen mies oli kuin mikäkin kiimainen koira ja ajeli iltaisin Helsingistä, jossa hän oli työmatkalla, tänne meille päin ja soitti ja kertoi vaimolleni että hän kaipaa häntä niin ettei voi pysyä paikoillaan. Vaimoni sitten meni ja tapasi tämän toisen miehen, ainakin omien sanojensa mukaan baarissa, mutta epäilen näin jälkeenpäin että ehkä sängyssä. Itse elin kuin unessa, tuntui uskomattomalta että vaimoni oli sitä mieltä että suhteessamme oli jotain niin huonosti että tämä kaikki oli perusteltua.
Toisen viikon alussa minä ja hänen siskonsa saimme hänet lupaamaan että hän lopettaa suhteen toiseen mieheen kokonaan. Vaimoni ja hänen siskonsa kävivät Helsingissä ja tämä toinen mies kävi tietysti vielä tapaamassa vaimoani kun sai kuulla että hän haluaisi lopettaa suhteen. Vaimoni nyt kuitenkin vannoa että yhteydenpito loppui ja että hän todellakin haluaa jatkaa avioliittoamme ja pitää perheemme koossa.
Seuraavien kahden viikon aikana tapahtui paljon, välillä kaikki tuntui hyvältä ja olimme mielestämme löytäneet suhteestamme jotain uutta jonka varaan rakentaa tulevaisuutta. Puhuimme paljon mutta joka kerta kun aloimme puhua tästä toisesta miehestä, oli kuin välillemme olisi tullut kivimuuri, sain vain kuulla kuinka erikoinen tämä toinen mies oli, kuinka hän todellakin rakasti lapsiamme ja kuinka hän oli ehdottanut että he voisivat hankkia kolmannen yhteisen lapsen (plus että miehellä on kaksi lasta jo ennestään). Tämä tieto viilsi sydäntäni ja tunsin, ettei kaikki nyt ole kuten pitäisi. Vietimme myös tänä aikana hääpäiväämme, olimme hotellissa ilman lapsia ja kaikki oli mielestäni todella ihanaa.
En kuitenkaan päässyt irti tunteesta että jotain oli hullusti ja päätin sitten ottaa selvää valehteliko hän minulle. Laitoin pienen MP3 soittimen nauhoittamaan äänet asunnostamme päivällä kun olin poissa. Kuuntelin sitten seuraavana päivänä mitä asunnossamme oli tapahtunut päivän aikana, ja sain kuulla kuinka hän kertoi ystävättärelleen että tämä toinen mies, kun hän aamulla puhui hänen kanssaan, kertoi että hän mietti minkälaisen auton hän hankkisi jotta kaikki neljä lasta mahtuisivat siihen ja että hän oli miettinyt myös miten lapset asuisivat, kuka missäkin huoneessa ja että hän todellakin välittää lapsistamme (joita ei ollut edes tavannut).
Lähdin heti kotiin, tämä päivä oli muuten hänen syntymäpäivänsä, ja sanoin että nyt olisi aika kertoa totuus ja todellakin päättää mitä hän haluaa. Vaimoni murtui nyt täysin, huusi ulos tuskansa, ja pyysi etten jättäisi häntä! Mikä ero edelliseen kertaan kun hän jäi kiinni, nyt minä olinkin yhtäkkiä jonkun arvoinen, kelpasin näköjään taas!? Sanoin että voimme yrittää mutta että minun pitää ajan kanssa todellakin nähdä että hän tarkoittaa mitä sanoo.
Pääsin nyt tunteesta että hän pettää minua, ja keksin loppuviikosta että voin tarkastaa hänen puheluerittelynsä netistä käsin ilman että hän tietää asiasta. Katsoin joka päivä parin päivän ajan tietoja ja nyt hän todellakin puhui totta, ei yhtään puhelua eikä tekstaria kunnes hän noin viikko syntymäpäivästään illalla oli lähettänyt viestin toiselle miehelle ja vielä soittanut perään. Sama toistui seuraavana aamuna ja myös sitä seuraavana päivänä jolloin pääsin taas katsomaan tietoja netistä ja huomasin asian. Kysyin häneltä onko hän ollut yhteydessä toiseen mieheen ja hän kielsi asian vaikka kysyin voiko hän lastemme kunnialla sanoa ettei valehtele. Kerroin sitten että minulla on todisteet siitä että hän valehtelee. Koko päivä itkimme ja huusimme taas ja hän kertoi kuinka oli ”vahingossa” leikkinyt puhelimella ja soittanut miehelle mutta kuitenkin heti katkaissut puhelun mutta että hän halusi selittää miehelle että soitto tuli vahingossa jne. Seuraavan päivän psykologilla käynti oli sitten vielä saanut hänet sekaisin ja koska minä en ehtinyt puhua hän soitti tälle toiselle miehelle.
Sovimme nyt että me voimme yhdessä tarkistaa puhelut ja että hän ei vastaisuudessa soita tälle toiselle miehelle. Tätä on nyt jatkunut reilut kaksi viikkoa eikä lipsahduksia ole vielä tullut. Pelkään kuitenkin että hän on esim. ostanut Prepaid liittymän josta hän voi puhua ilman että minä tiedän asiasta.
Muutama päivä sitten vaimoni kertoi yhtäkkiä että on ollut myös toisia miehiä, tammikuussa hän on ollut yhteydessä kahteen muuhun mieheen, mutta nämä ovat jääneet pelkiksi puheluiksi. Ajattelin että ok, ei kai siinä sitten sen kummempaa, toki tieto koski minuun mutta ei mielestäni ollut verrattavissa siihen että hän on ollut rakastunut ja ollut sängyssä toisen miehen kanssa. Toissapäivänä katsoin sitten kuitenkin vähän tarkemmin hänen puheluerittelyjään ja huomasin että jo 1.12.2006 hän oli soittanut yhteen 09 numeroon heti kun minä olin lähtenyt kotoa aamulla. Kyselin asiasta ja hän tunnusti että kaikki oli alkanut jo syyskuussa 2006. Hän oli ollut yhteydessä tähän ensimmäiseen mieheen melkein puoli vuotta ja että kyse oli seksistä, mies oli masturboinut työpaikkansa vessassa kun vaimoni huohotteli puhelimessa hänelle ja jälkeenpäin vaimoni oli sitten hyväillyt itseään.
Nyt tällä hetkellä vaimoni on aivan sekaisin, hän katuu tekojaan hirveästi, hän vapisee ja on erittäin epävakaa, olin eilen poissa töistä melkein koko päivän koska hän ei pystynyt olemaan yksin. Yritän tukea häntä hänen pahanolon tunteidensa kanssa mutta petetyn on vaikea olla pettäjän tukena koska petetyksi tulemisen tuska koskee minuun aivan yhtä paljon kuin häneen koskee se että hän nyt ymmärtää mitä on tehnyt. Hän pelkää että jätän hänet ja hänen tekonsa johtavat siihen että lapsemme eivät saa kasvaa ydinperheessä. Minulle on nyt vasta valjennut kuinka kauan vaimoni on pettänyt minua, että hän on pettänyt minua kolmen eri miehen kanssa ja että minä olen ollut narri joka on elänyt epätietoisuudessa koko tämän ajan kun vaimoni on heti kun on päässyt minusta aamulla heittäytynyt tähän toiseen maailmaansa. Tuntuu että olen jotenkin lukossa nyt, en tiedä mitä tehdä, haluan pitää perheeni koossa ja rakastan vaimoani, mutta en tiedä miten voin koskaan enää luottaa häneen, hän on yli puolen vuoden ajan elänyt tätä kaksoiselämää selkäni takana ja minä en ole huomannut mitään.
Se joka saa minut vielä uskomaan yhteiseen tulevaisuuteen on asiat joita hän on kertonut omasta lapsuudestaan, kuten että häntä on kerran lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi, kyseessä oli erään ystävän isä. Hän on myös yläasteelle sairastanut anorexiaa, hän ei edes itse ollut muistanut sitä että hän oksensi ja oli syömättä jotta laihtuisi tuona aikana. Uskomme myös molemmat että toisen lapsen syntymän jälkeen hän on kärsinyt masennuksesta ja lisäksi lapsen unihäiriöiden seurauksena hän ei nukkunut moneen kuukauteen kokonaista yötä. Pystyn siis näkemään että monet seikat ovat saaneet hänet voimaan pahoin, mutta kuitenkin olen sitä mieltä että jos hän todella rakasti minua, miksi hän ei voinut kertoa jo paljon aikaisemmin ongelmistaan, miksi asian piti edetä näin pitkälle? Samaa hän myös itse hokee nyt kun hän kiemurtelee sängyssä syyllisyyden tunteidensa parissa. Pelkään että anteeksiantamista on niin paljon että itse tukehdun tähän huonoon olooni…
Kiitoksia sille joka jaksoi lukea tämän läpi.