Voiko valheessa elää?
Kaipaisin mielipiteitä ja ajatuksia tilanteessa, missä moraali, eettisyys ja arvot ei kohtaa parisuhteessa.
Olemme olleet useita vuosia yhdessä ja naimisissa. Alusta saakka olen ihmetellyt puolison tunteiden nopeita muutoksia ja olen varma, että hän kärsii epävakaasta persoonallisuudesta, vaikkakin oireet on nykyisin lievempiä kuin alussa.
Mutta suurin shokki minulle oli kun pari vuotta sitten ymmärsin, että koko suhteemme perustuu valheisiin. Mikään suuri asia ei ollut kuten puoliso kertoi. Hänen tulonsa, lapsensa, asumisensa, arvonsa olivat käytännössä ihan muuta kuin puheissa. Hän oli patologinen valehtelija. Pitkän riitelyn jälkeen hän nyt itse muistuttaa, että on nykyisin rehellinen ja haluaakin olla. Mutta sekin menee narsistimaisesti hänen etu edellä, eli on rehellinen silloin kun se hänelle sopii ja jättää edelleen kertomatta asioita. Lisäksi minä olin alusta saakka ylirehellinen ja en ymmärtänyt, että kertoamiani asioita käytetään minua vastaan. Nykyisin en sitten kerro kuin mitä on pakko ja omista tunteistani en juuri mitään.
Puoliso oli vuosia poissa työelämästä kun ei kuulemma syövän takia voinut enää tehdä töitänsä ja leikkausten komplikaatiot hankaloittivat elämää. Mutta pari vuotta sitten pengoin kotona kaikki paikat ja löysin lääkärilausunnot, joissa mainittiin masennus sairaslomien syyksi ja nyt löysin paperin, missä sanottiin, että hän on ollut kuntoutustuella, jonka syynä on ollut masennus. Tämä sai minut lähinnä raivon partaalle, sillä koen, että hän on ollut laiskuuttaan kotona ja pistänyt minut elättämään hänet ja hänen monet lapsensa.jopa niin, että olen joutunut ulosottoon ja velkoihin hänen aiheuttamien kulujen takia. Ja minä olen hyvätuloinen, jolla ei ole varaa ostaa itselleni ja omille lapsille mitään. Olen ollut henkisesti ja osaksi fyysisestikin jo pidempään aivan loppu tämän hyväksikäytön takia ja hänkin on jo sen huomannut ja osaksi siksi hän nyt varmaan puhuu siitä rehellisyydestä ja kuinka minua rakastaa. Rakkaus on kyllä enemmän pelkkiä sanoja kuin tekoja.
Olen joutunut vääntämään jokaisesta valheesta pitkään ja hartaasti ja hän ei myönnä mitään, mutta ei myöskään enää kiellä vaan myöntää tehneensä huonoja valintoja. En siis luota puolisoni lupauksiin, enkä pysty myöskään sopimaan mitään hänen kanssaan, sillä mistään hän ei pidä kiinni ellei se aja hänen etuaan ja silloinkin hän voi toimia miten sattuu. Tulevaisuutta voimme sopia aina päivän kerrallaan, huomisesta ei koskaan tiedä ja koskaan hän ei sitoudu minun sopimiin menoihin ja asioihin, vaikka ne olisi yhteisiä. Hän voi milloin vain perua menomme ja usein peruu ne edellisen päivän iltana suuttuessaan jostain mitättömästä asiasta. Ja usein hän pilaa yhteisen menon juomalla aivan liikaa tai suuttumalla jostain ”väärästä” sanasta, mutta koskaan en voi etukäteen tietää mikä sana tämän vihan laukaiseen. Varma tapa on esittää edes pientä kritiikkiä hänestä tai hänen lapsistaan tai kehumalla omia lapsiani.
Vaikka olen muiden valheiden kanssa oppinut elämään niin syöpä kalvaa minua. Sitä on käytetty vuosikaudet syynä vaikka mihin ja jos se on täysi valhe niin miten sellaista voi antaa anteeksi – varsinkin kun toinen kieltää valheen täysin ja päin vastoin hyökkää minun kimppuun jos otan asian puheeksi? Mutta toistaiseksi en ole löytänyt yhtään pitävää todistetta taudin puolesta, mutta paljon sitä vastaan. Puolisokin antaa todisteeksi aina aihetodistuksia (jäsenyyksiä, sivuoireita, leikkauksia), mutta näillekin löytyy toinen selitys. Yhtään lääkärintodistusta tai sairaskertomusta hänellä ei ole esittää. Yhden hän minulle väärensi kun uhkasin erolla kun valheita oli jo aivan liikaa. Mutta useampi asia todisti sen väärennetyksi vaikka hän edelleen väittää sisällön aidoksi, mutta oli vain tulostanut sen kotona virallisemman näköiselle paperille. Valitettavasti ulkopuoliset eivät voi aukottomasti todistaa asiaa suuntaan tai toiseen, potilasturva on meillä niin vahva, että edes valhetta ei voida todistaa, vaikka sain kyllä tiedon, että hän ei ole ollut ainakaan kaikissa hoidoissa joissa on väittänyt olleensa. Ja syöpään liittyviin lääkärikäynteihin en pääse mukaan, kun kuulemma jos saa huonoja uutisia, haluaa kuulla ne ensin itse.
Minusta on surullista, että parisuhde ja elämä, joka voisi olla rikasta ja hyvää, valuu hiekkaan tämmöisessä tilanteessa.
ajatuksia?