Voiko työ rikkoa liiton?
Olen kolmen lapsen päällisin puolin onnellisessa aviossa oleva äiti. Isommat lapset ovat 8- ja 7-vuotiaita ja kolmas on juuri puolivuotias. Kolmannen lapsen kanssa olen ensimmäistä kertaa nauttinut kotona olemisesta ja nauttinut lapsesta ja vauva-ajasta. Sain tarpeekseni työelämän tahdista ja ainaisesta kiireestä niin lasten harrastusten kuin omankin elämän kanssa. Ensi kesänä tulee täyteen 10 avioliittovuotta.
Viime kesänä kävimme aviopareille tarkoitetulla kurssilla, josta koimme olevan meille todella paljon hyötyä. Mieheni esitti toiveen, että vähentäisin omia harrastuksia ja minä toivoin hänen olevan enemmän läsnä kotona. Nyt olen jättänyt oikeastaan kaikki harrastukseni ja odottelen sitä meille suositeltua yhteistä harrastusta alkavaksi. Mieheni ei kuitenkaan innostu mistään tekemisestä minun kanssani. Pitkin hampain hän suostuu vaikkapa kommentoimaan pihan laittoa, kun esitän asiasta sadannen toiveen. Häntä itseään kiinnostaa vain työ. Mieheni on juuri perustanut uuden yrityksen ja on siitä ymmärrettävästi erittäin innostunut. Itse asiassa hän ehdotti, että harrastaisimme yhdessä tämän yrityksen asioita. En oikein tiedä kuinka suhtautua. Onko säälittävämpää suostua ehdotukseen vai ehdottaa sellaista? Meillä on kyllä saman alan koulutus, mutta yrityksen toiminta on täydellisesti minun osaamisalueeni ulkopuolella.
Ymmärtäisin ja kestäisin tämän työinnon, jos se olisi nyt oman firman myötä jotenkin ainutlaatuista. Mutta näin ei suinkaan ole. Mieheni on aina ollut töidensä suhteen lähes perfektionisti. Tekisi mieleni sanoa, että ne miesten työt kun ovat aina niin paljon tärkeämpiä kuin meidän naisten.
Mieheni on erittäin hyvä isä lapsilleen, mutta aviomiehenä olemisesta en menisi sanomaan. Seksiä ei ole ollut kuin kerran sen jälkeen kun laitoimme kuopuksen alulle (kerran viimeisen vuoden aikana siis). Vielä syksyllä hän väitti haluavansa minua joka päivä, mutta ei se kyllä näkynyt missään, esim. yrittämisessä. Minä olen ollut aloitteen tekijä jo muutaman vuoden ajan. Kun edes seksiä ei siis ole, puhumattakaan että meillä olisi kahdenkeskistä aikaa molempien yhteisestä toiveesta, niin onko tässä mitään järkeä?
Koen olevani todella loukattu ja arvoton mieheni mielestä. Olen toki lihonut kymmenisen kiloa niistä ajoista kun olimme nuoria, mutta niin on kyllä miehenikin. Puhelintaan hän varjelee kuin lastaan, en saisi sitä koskea, koska hänestä on ärsyttävää että sitä räpelletään, läppäri on salasanalla lukittu.
Joku olisi varma, että mieheni pettää. Itse en oikein usko, ellei työ voi olla rakastaja. Mieheni ei millään käsitä, että tämä on todellakin ongelma, hän pitää minua vain vaikeana ja hankalana. Itse koen olevani vain kodinhoitaja sormuksella.
Kommentoikaa miten olette saaneet miehenne tajuamaan, että elämä on tässä ja nyt, eikä sitten kun se firma on saatu pörssiin ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Itse en ainakaan ole kuullutkaan, että pomon työt saattaisivat vähentyä firman nousun myötä.
Vai onko ongelma lainkaan mieheni työssä vai vain siinä, että meillä ei ole mitään yhteistä? Ja kuinka sitä yhteistä sitten saadaan kun toinen ei ole asiasta kiinnostunut? Kaikki yritykseni keskustella asiasta jyrätään ’teen kaikkeni tämän perheen eteen’-kommenteilla. Minä en ilmeisesti ole tätä perhettä.