Voiko henkinen väkivalta loppua?
Olen ollut parisuhteessa noin kaksi vuotta. Suhde eteni hyvin nopeasti. Alku oli ihanaa. Pikkuhiljaa alkoi henkinen väkivalta. Mieheni oli hyvin mustasukkainen ja epäluuloinen. Jatkuva epäileminen joka asian suhteen on tehnyt minusta varovaisen. Ja kun olen varovainen, hän on vaan saanut lisää epäilemisen aihetta. Hän on myös loukkaantunut, että olen pelännyt häntä. Hän on kerran käynyt minuun käsiksikin (ei minua sattunut, mutta silti). Ajauduin hirveään kuntoon. Rupesin saamaan paniikkikohtauksia. Mies oli jatkuvasti vihainen joka asiasta, ja sitä oli rankkaa seurata. Tavaroita lensi. Hänen hermonsa eivät enää kestäneet edes arkiaskareita.
Hän on luvannut monesti muuttua, muttei ole tehnyt mitään asian eteen. Monesti olen pakannut tavarani, mutta aina mennyt takaisin, kun hän on vannonut, ettei halua olla minulle paha.
Nyt kun lähdin kokonaan toiseen asuntoon, mies hakeutui hoitoon. Hän on täysin erilainen taas, ei ollenkaan vihainen. Olenko ihan sekaisin päästäni, kun vielä uskon muutokseen? Mies myöntää olleensa minulle hirveä. Nyt hän ei halua nähdä minua kovin usein, koska haluaa saada elämänsä järjestykseen.
Kaikki on niin ristiriitaista, etten tiedä, mitä ajatella. En pysty unohtamaan joitakin järkyttäviä tilanteita, vaikka mies on niitä anteeksi pyytänyt ja ollaan yhdessä niitä läpi käyty. Pahinta on ollut se, kun toinen ei luota. Nyt mies kertoo, että hän luottaa. Silti olen varpaillani, koska olen niin tottunut, että tilanteita on tullut puun takaa.
Toisaalta nyt on aikaa vähän levähtää ja seurata omaa ja miehen vointia, kun ollaan erillään. Toisaalta tilanne tarkoittaa myös sitä, etten pysty millään tietämään, miten vihaisuus jatkuu, kun ei nähdä. Olen huolesta sekaisin.
Miltä tilanne kuulostaa? Onko kenelläkään ollut samanlaista? Voiko mies muuttua vai elänkö taas jossain haavemaailmassa? Minä olen sinnikkäästi uskonut muutokseen, mutta en voi mitään sille, että olen todella varautunut.
Anteeksi, tämä taitaa olla todella sekava teksti, mutta toivottavasti siitä jotain selkoa saa.
😯🗯️