Voi näitä tunteita.
Voi hyvä luoja! Miten mä oon tähän joutunut? Millon musta tuli tämmönen epämääräinen ja rikkinäinen..Särkynyt, pussillinen palasia ja yksikään niistä ei ole oikealla paikallaan.
Miten joku voi saada mut tuntemaan itseni niin täysin hylätyksi ja säälittäväksi?
Miten toinen voi olla niin häikäilemätön, niin säälimätön? Miten mä oon antanut itteni vajota tänne enkä enää tajua mistä pääsee ylös.. Miten mä voin antaa toisen ihmisen määrittää mut? Missä on ne mun entiset voimat joilla olisin voinut siirtää vuoria.. MISSÄ ne on? Mun mieli ehkä joku päivä hajoaa.. Mun ääni alkaa toistella niitä syytöksiä itseäni vastaan. Tyhmä! Taas se oli oma vika! Kuvittelet turhia! Kukaan ei mieti asioita samalla tavoin, kukaan ei oikeesti vois olla niin kiero. Miten toisen sanomattomuus voi niin satuttaa ja sata kertaa kuullut syytökset ahdistaa?
Miten pääsen pois? Haluanko? EN! Mitä mulla ois muualla? Tässä on hyvä mutta tästä hyvästä tulee niin helposti se helvetti. Semmonen missä ne toisen suusta kuulut syytökset raatelee, missä palasia sielusta häviää.. Miten voi tuntua näin pahalta? Itkettää.. Mutta en silti halua pois, vai enkö uskalla lähteä? En halua..sitä se on, halua.. Halua usko parempaan. Ei se oikeesti oo tuommonen, ei se halua oikeesti satuttaa. Mä vaan otan asiat väärin, Kuvittelen aina olevan kyse minusta. MINÄ MINÄ MINÄ! Kuka se enää on? En tiiä. Mun sieluun sattuu sitä kaulitaan ja nuijitaan..hiljaa se tasoittuu, ohenee, silenee ja haalistuu. Sen mielestä Musta on musta ja Valkonen on valkonen, mä nään kuitenki sen harmaan.. joskus näin punasen ja sinisenki. Se antaa, antaa kauhalla kauniita sanoja mutta kun se sitten ottaa, se ottaa kolalla ja kaivaa vielä lähtöäkin syvemmälle. Mun sanoihin ei ole luottamista, huorintekijä! Vaikka koskaan en oo satuttanu. Huoruus, niin sanottu, niin luokiteltu, niin oltava.. kai?
Ennen ajattelin olevani hyvä, nyt.. nyt oon arvoton. En ymmärrä. Ei se sitä tarkota, sanoo vaan. Ei se sitä ymmärrä, luulee vaan. Ei se ole semmonen, kuvittelen vaan.. Inhimillinen ja hyvä se on.. kai? Mussa se vika on, ehkä?
Satuttaa puhumattomuus, sanat joita sanoo, sanat joita ei kadu, sanat joita tarkoittaa. Mutta sanojen vastakohdat, toiset sanat tulee toisina päivinä.. sillon ne tulee kun aurinko paistaa tai ehkä on pilvistä mutta ei sada eikä myrskyä. Niitä sanoja uskon..niitä parempia. Ne pahat jää pois, ei ne haihdu mutta mahtuu tuonne lokeroon vielä. Vaikka sen lokeron lukitsee, ne sanat muistaa..aina välillä. Joskus ne unohtuu kunnes tulee uusia.
Miten maailmassa voi olla niin paljo sanoja!?! Tai ne sanat on samoja.. eri järjestyksessä ne saa eri merkityksen. Sehän se onkin pahinta, ei ne sanat koskaan lopu. Ei ikinä.
Tämä sanoja saa aikaan monia eri järjestyksiä. Pahoja pahoja. mutta ei ne pahat niin tunnu..aina.. varsinkaan jos on siis aurinkoista. Yöllä ne hiipii mieleen. Joskus itken salaa, niin ettei kukaan huomaa. Itken niitä pahoja sanoja, toivon niitä hyviksi, rukoilen niitä paremmiksi! Joskus se toimii ja ne unohtuu. Silti niitä on paljon, ihan liian paljon. Onneksi hyviä on ainakin vielä enemmän.