Vihainen parisuhteessa - minä syyllinen?
Olen ollut mieheni kanssa parisuhteessa jo kohta 4 vuotta ja nykyään olen hyvin vihainen, ahdistunut ja surullinen. Ajatukseni ovat niin sekaisin enkä tiedä, mitä minun tulisi tehdä.
Ensimmäiset vuodet menivät hyvin, minä laitoin ruokaa, siivoilin, juoksin miehen luona, ostin kaikkea (ruokaa, lahjoja, herkkuja), tein kaiken. Mies taas viihtyi koneella pelaten ja jutellen muille. Lopulta kun pääsin yli ”rakastumis vaiheesta”, aloin ärsyyntymään, kun olin ainoa osapuoli, joka teki kaiken. Aloin olemaan yksinäinen ja ulkopuolinen parisuhteessa. Mies ei huomannut minua, ei viettänyt aikaa kanssani ja minä jouduin jatkuvasti tulemaan tämän luokse.
Lopulta nostin kissan pöydälle ja kerroin, etten jaksa tällaista suhdetta, missä minä teen ja mies on. Haluan parisuhteen, missä olemme yhdessä eikä erikseen. Mies tajusi tämän ja hyväksyi sen. Aloimme laatimaan meille sääntöjä, jotta suhde toimisi, mutta ne kaikki menivät hukkaan, sillä mies kierteli niitä. Esim pyysin tältä aikaa päivässä kahden tunnin verran, mutta mies vietti sen ajan pelaten. Tämä ei ollut läsnä yhteisinä aikoina.
Minä pyysin miestä aina treffeille, tämä ei koskaan tehnyt mitään vastaavaa elettä ja senkin lisäksi treffeille piti ottaa aina joku miehen läheinen. Emme olleet koskaan kahdestaan yhdessä.
Lopulta VAADIN, että mies viettäisi aikaa minun kanssani kahdestaan ja olisi aktiivisempi, mutta aktiivisuus kesti vain kahden viikon ajan, jolloin tämä mieluusti oleskeli omissa oloissaan, ellen pyytänyt tältä yhteistä aikaa.
Nykyään olen kahlinut miehen oman ajan niin suppeaksi ja kehitellyt meille niin paljon tekemistä, ettei tällä olisi omaa aikaa kuin pari tuntia päivässä. Tämä tuntuu olevan ainoa keino saada mies itselleni, mutta jopa itsekin tajuan, ettei tämä ole parisuhde. Tämä on kuin lintu häkissä: Sinä olet kanssani, koska minä käsken.
Se, ettei mies voi viettää aikaa kanssani, ellen minä pyydä/vaadi/käske saa minut heikoksi ja ärsyyntyneeksi. Nykyään olen niin poikki tämän suhteen kanssa. En jaksa tätä yhtään. Ärsyynnyn aina niin helposti jos mies tekee jotain hiemankin väärää enkä jaksa enää välittää mistään. Ei tämä ole parisuhde.
Olen puhunut miehelleni tästä, mutta tämä jatkuvasti syyllistää minua. Minun pitäisi muuttua, jotta suhde toimisi. Kun minä olisin kunnossa, parisuhde voisi hyvin. Se sai minut lopullisesti sekaisin: Mies ei voi viettää aikaa kanssani ja se korjaantuu sillä, että minä muuttuisin. Miehen ystävätkin puhuvat, että minun pitäisi muuttua. Vika on kuulemma siinä, että suutun helposti. En ollut alkuvuosina tällainen, mutta kun aloin olemaan yksinäinen ja väsynyt siihen, että pidin suhdetta pystyssä, aloin myös väsyneenä suuttumaan.
Tämä antaa kuvan, että jos kaikki olisi kuten alkuvuosina: mies tekisi mitä haluaisi ja minä iloisesti hymyilen yksin kotona, miten hieno suhde meillä on. Mies ja miehen kaverit eivät tahdo uskoa, että vika olisi myös miehessä, sillä tämä ei voi viettää aikaa kanssani omasta tahdostaan, on myös väärin.
Nykyään miehen kaverit ja suku vihaavat minua sillä kohtelen miestä pahasti. Mies puhuu minusta jatkuvasti pahaa muille eikä kerro, mitä itse tekee väärin. Se että mies rikkoo lupauksensa ja minä suutun siitä on minun syytäni.
Nykyään en edes tiedä, kumman syytä nämä ongelmat ovat, kun kaikki ovat minua vastaan. Olen niin puutunut, väsynyt, surullinen, masentunut, vihainen… parisuhteessa ei ole enää mitän hyvää ja minä olen siihen syyllinen. Silti haluaisin puolueettomien mielipiteet, olenko minä tosiaan syyllinen huonoon suhteeseen, sillä alan jo uskomaan siihen.