Hei,
Kaipaan apua vihanpuuskieni hallintaan. Raivostun nollasta sataan ihan silmänräpäyksessä, huudan kuin mielipuoli, sanon todella rumia asioita, saatan tönäistä tai tarrata toiseen kiinni – tukkaan, käsivarteen tai mikä eteen sattuukaan. Ja kamalimpana, häpeällisimpänä puolena tässä kaikessa on se, että riehumiseni kohteena ovat aina lapseni (3- ja 6-vuotiaat).
Tiedän ja tunnen itse, että sisälläni on katkeruutta ja vihantunteita, joilla ei tietenkään ole viattomien lasteni kanssa mitään tekemistä, ja uskon tämän hallitsemattoman raivoamiseni johtuvan ainakin osittain näistä. Olen aiemmin kirjoittanutkin tänne ongelmista parisuhteessani ja olemme niitä miehen kanssa saaneet jo jonkin verran käsiteltyäkin. Tunnen toisinaan olevani lasten takia pakotettu pysymään avioliitossani. Koen kumminkin, että tästä vihaisesta käytöksestäni on tullut myös tapa – en osaa hoitaa hankalia tilanteita mitenkään muuten, vaan lankean tuohon huutamiseen ja reuhaamiseen, josta tulee sitten kaikille paha mieli.
Minusta tuntuu, että tilanne on vuosien mittaan pahentunut ja tällä hetkellä olen lähes jatkuvasti joko vihainen tai ryven katumuksessa ja pyytelen anteeksi sanojani ja tekojani. Olen yrittänyt hakea apua tähän useampaankin eri otteeseen, mutta aina minulle vakuutellaan, että ”kaikki äidit tuntevat joskus noin” ja että ”kaikki lapset osaavat olla todella hankalia” ja että ”älä ole niin ankara itseäsi kohtaan”! Tiedän, että on normaalia suuttua joskus, mutta ei joka päivä ja niin pienistä asioista ja sellaisella ylireaktiolla kuin minä sen teen!
Olen itse analysoinut – osittain terapiankin avustuksella – että sen lisäksi, että olen tyytymätön parisuhteeseeni ja katkera menneistä tapahtumista, tässä on taustalla myös osaamattomuutta. Tarkoitan tällä sitä, että en tiedä, kuinka olla sellainen vanhempi kuin haluaisin olla; reilu mutta rajat asettava. Äitini oli äärimmäisen salliva ja elimme ns. vapaassa kasvatuksessa. Isä oli poissaoleva – osittain fyysisesti työnsä takia, mutta myös henkisesti (nurisi taustalla, jos oli äidin kanssa eri mieltä jostakin meihin lapsiin liittyvästä, mutta ei ottanut osaa päätöksentekoon). Minusta äiti oli liian lepsu ja olen aina kammoksunut (jopa halveksinutkin?) rajatonta kasvatusta. En halua olla vanhempi, joka uhkaa seuraamuksella (”Jos vielä kerran heität hiekkaa kaverin päälle, niin lähdetään samantien kotiin!”), mutta ei sitten toteutakaan sitä. Tämä on siis periaatteeni, mutta useinkaan en anna lapsille edes aikaa reagoida tilanteeseen, kun jo huomaan raivoavani. Olen usein turhan tiukka ja ankara asioissa, joiden pitäisi vain antaa mennä omalla painollaan.
Ja kun raivoan, kaikki tapahtuu sekunneissa. Tunnen jopa helpotusta, kun saan vihaa ulos ja usein huomaan ajattelevani, että antaa nyt mennä vaan, kun olen päässyt huutamisen alkuun. Ikään kuin tuuletan omaa pahaa oloani. Mutta kohde vain ei voisi väärempi olla. Olen erittäin tietoinen tästä.
Olen myös tajunnut, että tällaiseen tilanteeseen on todella vaikeaa saada apua. Ensinnäkin tuon monien auttajien paapovan, hymistelevän asenteen takia, mutta myös sen, että pelkään joutuvani vaikeuksiin ja menettäväni lapset. En tiedä, kuinka helposti niin tapahtuu, mutta en haluaisi ottaa riskiä. Johtuukohan tästä, että en ole törmännyt keskusteluihin tästä aiheesta täällä Tukinetissä tai muuallakaan verkossa? Tunnen nyt kuitenkin, että tarvitsen apua, koska tajuan, että käytökseni on vahingollista meille kaikille.
Haluan lisätä vielä, että meillä kyllä rakastetaankin ja se näytetään sekä sanoilla että teoilla. Lapsia kannustetaan ja kehutaan ja heille annetaan huomiota. Pyydän myös aina raivoamisen jälkeen anteeksi… alkaa vain tuntua naurettavalta toistaa samaa kuviota päivästä toiseen. Ja menettäähän se anteeksipyyntökin tuossa jo merkitystään.
Lähes kaikki ihmiset, jotka tuntevat minut hyvinkin – jopa omat ja appivanhempani – pitävät minua erittäin rauhallisena ja pitkäpinnaisena, varmasti ajattelevat minun olevan täydellinen äiti. Itse säälin ja inhoan itseäni ja usein tunnen, että en osaa hoitaa tätä ”työtäni” laisinkaan! Välillä ajattelen, että lapsilla olisi parempi olla kokonaan jonkun muun hoidossa ja olisin ihan valmis luovuttamaan koko paketin jonkun muun huostaan! Tietystikään en ole tosissani kuin ohikiitävän hetken verran. Mutta juu kyllä, olen saanut myös tarpeekseni kotiäitiydestä ja taidan olla sen suhteen palamassa loppuun.