Luulen että sisareni vihaa äitiämme. Hän on katkaissut kaikki suhteet ja asuu eri maassa, mutta äitini löytää silti sisareni somen kautta. Joskus hän soittelee minulle itkien, kun sisareni on nimimerkillä kirjoittanut jotain vanhemmistaan. Ymmärrän että äitini on loukkaantunut ja kokee että sisareni syyttää häntä vääristä syistä, mutta hän ei koskaan myönnä tehneensä virheitä eikä tahdo ymmärtää että sisarellani voisi olla syitä pitää etäisyyttä. Mieluummin hän syyttää sisartani kunnianloukkauksesta ja uhkailee raastuvalla. En usko että hän on tosissaan, mutta on raskasta kuunnella, kun itse tietää että todellisuus on monimutkaisempi. Sen takia en itsekään aina uskalla kirjoittaa tai puhua asiasta, koska tiedän, että äiti saattaa saada selville ja pahoittaa mielensä. Nytkin tuntuu kielletyltä kirjoittaa nämä sanat.
Olen huolissani äidistäni, joka on kuitenkin lähes 70-vuotias, enkä usko, että hän tulee muuttumaan. Toivoisin että hänellä olisi turvaverkko ympärillään, joka pitäisi hänet maan pinnalla. Hän hakee valitettavasti lohtua netistä, ja pelkään, että se vieraannuttaa hänet todellisuudesta. Minä en oikein jaksa toimia hänen terapeuttinaan, koska tuntuu siltä että hän käyttää minua sisareni sijaiskärsijänä ja joudun vastuuseen sisareni tekemisistä. Nykyään en kyllä reagoi enää niin voimakkaasti kuin nuorempana, jolloin saatoin voida fyysisesti huonosti päiväkausia äidin raivokohtauksien kuuntelun jälkeen. Tuntuu helpottavalta etten välitä, mutta toisaalta huolestun, että olen turtunut.
Haluaisin tietää mitä voisin tehdä että äitini ottaisi enemmän vastuuta omista tunteistaan ja teoistaan. Hän jaksaa kyllä saarnata, että "elämä on valintoja" ja "sanoilla on seurauksensa". Ehkä olen liian ankara, ehkä en ymmärrä hänen tunnemaailmaansa. Siksi mielestäni hänen pitäisi puhua jonkun asiantuntijan kanssa, mutta hän ei hyväksy heidän neuvojaan, ehkä hyvästä syystäkin.
Tuntuu raskaalta ettei minulla ole ketään jolle voin puhua näistä asioista. Tuntuu siltä että muut ovat jo liiaksi kuormittuneita. Rakastan äitiäni ja sisartani ja haluan heidän elävän rauhassa omissa oloissaan, jos eivät kykene tulemaan toimeen toistensa kanssa. Siksi tuntuu siltä että olen aina syypää jos konflikti syttyy uudestaan, koska sisareni pahoittaa mielensä kun mainitsen jotain äidistä, ja äitini pahoittaa mielensä jos mainitsen jotain sisarestani. Koska en koe asioita ja tunteita samalla tavalla kuin he, teen tällaisia virheitä.