Viestini aihe liittyy lainoihin ja niiden takaisin maksamiseen. Kultaisella 90-luvulla ihmiset saivat helposti lainarahaa pankista ja liki kuka tahansa kelpasi takaajaksi lainalle. Hölmöyksissäni menin itsekin laittamaan nimeni useampaankin lainaan enkä missään vaiheessa ajatellut joutuvani maksamaan ne!☹️
Meillä on perheessä ollut työttömyyttä ja äitiyslomia joten emme ole joutuneet takausvelkoja ulosottoon maksamaan. Toisin on nyt. Olemme mieheni kanssa molemmat töissä ja nyt maksamme yli 200 euroa kuukaudessa TOISTEN velkoja. On se niin väärin. Kaiken järkyttävintä oli heinäkuun maksu, kun ulosottoon meni KAIKKI (700 euroa) kesälomarahatkin. Itkuhan siinä pääsi ja on päässyt monta kertaa vielä sen jälkeenkin.😭
Mielestäni on hirvittävän epäoikeudenmukaista, että velalliset voivat jättää lainansa takaajien maksettavaksi. EI siinä paljon ajatella miten takaajat siitä maksamisesta selviävät eikä sitä, että varmasti jokaisella on OMILLE rahoilleen käyttöä!🤔
On epäoikeudenmukaista, että minun rahani viedään ulosottoon mutta alkuperäiset velalliset pääsevät ilman seuraamuksia. Minun lapseni tarvitsisivat uusia vaatteita ja kaikkea tarpeellista, mutta minun rahani menvät muiden velkojen maksuun. Tässä asiassa saisivat pankitkin kantaa vastuunsa, kun ovat lainoja myöntäneet vaikka takaajia ja lainanottajia on useissa lainoissa mukana. Onko siinä enää mitään realistista mahdollisuutta takaisinmaksuun??😐
Tällainen touhu tekee ihmisen melko lailla katkeraksi eikä helpotusta ole näkyvissä. Ulosottovelat säilyy säilyy säilyy…ja korko vaan kasvaa. Lasten kasvaessa he putoavat pois suojaosuutta laskiessa joten maksettava summa vain kasvaa vuosien mytöä…onko se oikein??? Olen vain halunnut auttaa läheisiä ja siitä auttamisenhalusta maksan nyt!😭
Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Eihän se juuri lohduta, mutta olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.