Olen elänyt kriisiaikaa kohta vuoden ajan. Mieheni on kärsinyt masennuksesta ja alkoholismista ja ollut ajoittain itsetuhoinen. Pitkien hoitojaksojen jälkeen hänen elämänsä suunta näyttää olevan nyt parempi. Minä olen koko ajan enemmän tai vähemmän väsyneenä kulkenut uskollisesti rinnalla ja elätellyt toivoa paremmasta. Meillä on liuta pieniä lapsia. Olen hoitanut ne työt, jotka on ollut pakko tehdä, koska mieheni on sairastanut tai luistanut. Olen jaksanut huolehtia lasten arjesta ja pitää yllä omat ihmissuhteeni.
Nyt mieheni halusi muuttaa erilleen asumaan saadakseen oman arkensa kulkemaan uusia raiteita. Perhe-elämä ja etenkin meidän parisuhde tuntuu ahdistavan häntä. Vaikka hän ensin lupasi antaa yhteistä aikaa meille kahdelle, hän pyörsi sanansa ja sanoi ensin tarvitsevansa aikaa omalle toipumiselle. Tuntuu siltä, että hän haluaa syyllisyydentuskissaan jättää kaiken vanhan ja aloittaa alusta. En voi uskoa, että vaikka olen valmis antamaan anteeksi hänelle menneet ja olen valmis tekemään työtä suhteemme eteen ja hyväksymään hänet, hän nyt sitten hylkääkin. Nyt ei siis enää puhutakaan vähäksi aikaa erilleen muuttamisesta vaan siitä, että hän jättäisi meidät kuusi kokonaan.
Olen itse väsynyt antamaan aina vain uutta aikaa hänelle ja odottamaan. Tuntuu siltä, että hän saattaisi vielä muuttaa mielensä todetessaan, miten yksin jää, mutta tilanne on lukkiutunut syyllisyyden vuoksi. Hän häpeää niin entistä elämäänsä, ettei pysty olemaan minun kanssani.
Olen täysin murtunut ja pohjattoman surullinen. Olen huolissani omasta jaksamisestani ja lapsista, mutta myös miehestäni. Tuntuu, ettei hän voi tajuta, mitä on tekemässä. Perhe on ollut hänelle kaikki kaikessa, ja nyt kaikki on kadoksissa.
Kertokaa mielipiteitänne; kuinka kauan jaksaa odottaa ja elätellä toivoa? Toisaalta tuntuisi helpottavalta saada eroratkaisukin, koska itse voisin lasten kanssa suuntautua eteenpäin. Toisaalta kannatan vahvasti avioliittoa ja sitoutumista. Olen ollut 10 vuotta naimisissa erittäin paljon minuun sitoutuneen miehen kanssa, mutta nyt minä olen ainoa tässä suhteessa, joka on valmis seisomaan sanojensa takana ja tahtomaan.