Hei!
Tekstisi kosketti minua todella! Olen itse raskaana, ja minua pelottaa että minulle käy juuri noin. Olen ollut koko raskausajan enemmän tai vähemmän masentunut. Mieli on vain maassa eikä mikään oikein jaksa kiinnostaa. Pahimpina päivinä itkettää vain ja ahdistaa, ajattelen että voi kun joku tulisi ja tappaisi minut. Pahinta on se että joskus tuntuu etten tunne sisälläni olevaa lasta kohtaan mitään. Parhaimpina päivinä taas olen hiljaisen tyytyväinen ja rakentelen suht hyväntuulisena pesää tulevalle vauvalle. Mieheni on ollut aivan ihana koko raskausajan, mutta kotitöissä hän ei juuri auta - en tosin usko sen olevan ilkeyttä vaan sitä, että hän ei vain muista eikä huomaa niitä tehdä.
Kuvasit juuri minun mielentilaani - "ahdistaa, väsyttää ja masentaa". Tuntuu että suurin osa ystävistäni hävisi niin sanotusti kuin pieru Saharaan kun ilmoitin viime syksynä olevani raskaana. Kai he luulevat, että rupeaisin siitä pitäen puhumaan vain vauvoista, vaikka itse asiassa ainakin omasta mielestäni olen ihan samanlainen kuin ennenkin. Ahdistaa, kun ei tunnu olevan ketään (naispuolista), jolle puhua näistä asioista! Haluaisin välillä lähteä kahville jonkun ystävän kanssa, mutta aina, kun yritän soittaa jollekin, vastaus on lähes poikkeuksetta: "En mä nyt ehdi, katsotaan myöhemmin." Kukaan ei koskaan soita minulle.
Minulla on kyllä erittäin läheinen sisko ja äiti, mutta tuntuu että ei se riitä. Ja sitä paitsi he asuvat usean sadan kilometrin päässä... Äitien turvaverkko on tänä päivänä pelottavan ohut, eivätkä mielenterveyspuolen säästöt ainakaan paranna tilannetta. Tulevaisuus pelottaa!
Tuo mitä miehesi sanoo äidistäsi on väärin. Oletko muuten kysynyt tai tiedätkö, miksei hän voi sietää äitiäsi? Jos HÄN ei tule äitisi kanssa toimeen, eihän hänen tarvitse äitiäsi nähdä, mutta ei hän voi sanoa sinulle ettet SINÄ saa tavata häntä. Tulee ihan mieleen erään psykologin toteamus, että lapsi voi hiekkalaatikolla sanoa "mä en leiki sun kans", kun toinen ei tee kuten hän haluaa, mutta aikuisella moinen käytös on kyllä ihan käsittämätöntä. 😐
Sinun kannattaa aivan ehdottomasti pitää yhteyttä äitiisi, jos hän on sinulle tärkeä. Miehiä tulee ja menee, mutta ystävät ja vanhemmat pysyvät!