Vastuun jakaminen vanhempina?
Hei!
Haluaisin vähän muiden vanhempien näkemystä tilanteeseeni. Olemme nelihenkinen perhe, jossa on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Mies käy kokopäivätöissä, työ on hänelle todella tärkeä asia. Minä käyn osapäivätöissä tällä hetkellä ja vuoden vaihteessa aloitan taas kerran opinnot.
Meillä riitaa etenkin viime aikoina on aiheuttanut lasten päiväkotiin ehtiminen. Minä en koe niin hirveän tarpeelliseksi viedä lapsia sinne heti aamusta, vaan etenkin jos olen itse väsynyt, niin pidämme pidemmän aamun ja lapset ovat päiväkodissa 9.30-10.00 välillä. Esikoinen on eskarissa ja siellä tietysti tavallaan pitäisi olla jo 8.30, mutta koska itse ehdin hakemaan lapset vasta klo 17, niin en muutenkaan halua heille ylettömän pitkiä päiviä, kun siihen on kuitenkin mahdollisuus.
Miestä tämä risoo valtavasti. Saan aina noina pitkinä aamuina kuunnella tilitystä huonoudestani, siitä miten kaikki muut ihmiset saavat lapset ajoissa päiväkotiin jne. Saattaa raivota todella todella suuttuneena asiasta, lasten edessä. Välillä syyttää jopa lapsia siitä, vaikka minustahan se on kiinni. Minusta tuntuu kohtuuttomalta vaatia minua viemään lapsia miehen mieltymysten mukaisesti, minä kuitenkin ne viemiset ja muut aamurutiinit hoidan. Olen sanonutkin, että jos se kerran niin helppoa ja tärkeää on sinulle, niin vie itse. Näin ei kuitenkaan käy, koska hänhän käy töissä ja minä vain ”lusmuilen”. Vaikka hoidan kodin lähes tulkoon kokonaan yksin. Miehen työ, kun on niin tärkeää (ja onhan se, en sitä väitä, mutta ei se minun tekemisten tärkeyttä vähennä).
Sitten voisinkin häntä kuunnella helpommin, jos vaikka muutaman viikon hoitaisi kaikki aamurutiinit, näkisi että ei se niin helppoa ole kuin luulisi, vaikka kaikki siihen kykeneekin minua paremmin. Mies itse nukkuu aina muuta perhettä pidempään. Onhan hänellä siihen oikeus, kun käy töissä *sarkasmi*.
En vain jaksa kuunnella enää tuota vähättelyä, painostusta jne. Siitä tulee todella paha mieli, enkä kuitenkaan halua alkaa tekemään, niin kuin mies haluaa, vaan tehdä niin kuin itse haluan ja sen mukaan mitä itse koen tärkeäksi. Tarvitseeko lapset pienestä pitäen opettaa kiireeseen? Sekö on tämän elämän tarkoitus?
Mitä ihmettä voin tässä tilanteessa tehdä? Mies ei kuuntele minua asiassa, eikä varmasti suostu lapsia itse viemään paria aamua pidempään (mikä ei vielä riitä siihen että näkisi miten raskasta niiden aamujen hoitaminen on 5 päivänä viikossa verrattuna siihen että lähtee vain itse töihin).
Tänäkin aamuna sain taas kuulla kunniani (tähän on miehen mielestä täysi oikeus kun en hoida asioita kunnolla), vaikka olen kipeänä enkä vain jaksanut ja töihinkin pitäisi vielä jaksaa 😞 Ei kelpaa… Silti pitäisi hoitaa lapset päiväkotiin 8.30.
En jaksa enää, en halua enää kertaakaan kuulla noita puheita 😭
Olenko vain niin huono äiti että ansaitsen sen kaiken? Ovatko kaikki muut niin täydellisiä? Miksi minun pitäisi tehdä asioita joita en halua? Miehen mieliksi? Lapset tuskin siitä kärsivät?