Kyllä isäsi alkoholinkäyttö on sellaista, että jonkun pitäisi siihen tarjota apua. Oma veljeni käyttää runsaasti alkoholia, on hoitanut aina työnsä mutta nyt osa-aikaeläkkeellä ollessaan juo iltoja putkeen. Hänellä on n. parikymppiset lapset - ja vaikka oma veli on kyseessä niin ajattelen, että hyvä jos vaimo lähtisi ja yrittäisi pelastaa edes oman elämänsä. Ja ovatkin porukalla koko perhe ilmoittaneet veljelleni, että ero tulee jos ei tiettyyn aikaan mennessä hae apua. Veljelleni vain viina näyttää olevan rakkaampi kuin vaimo ja lapset. Hän puhuukin viinasta ja pulloistaan lämpimästi kuin rakkaasta ihmisestä ja äidillekin joulupöydässä kehtasi, ottaneena tietenkin, jankuttaa että hän niin tykkää viinasta.
Se alkoholistin elämästä. Jokainen päättää loppukädessä omasta elämästään ja elämäntavoistaan. Pitkän avioliiton jälkeenkin selviytyy vaikka ero tulisi. Sitä paremmin mitä parempi tukiverkko on. Minäkin selvisin vaikka olimme eläneet jotenkin sulkeutuneesti, sisarukset kaukana, en ollut työelämässä eikä ollut montaa ystävää. Yksin on vaikea selvitä, mutta jos löytää muutaman luotetun ihmisen. Jos avautuu hieman omista asioistaan niin yllättävästi saa apua.
Tuossa loppiaisena kävi kahvilla naapuripariskunta, jonka tiesin nimeltä silloin avioliiton ajoilta. Kerran sitten eron jälkeen törmäsin rouvaan lenkkipolulla, kysyi kuulumisia, kerroin... hänkin kertoi avoimesti senhetkisestä aviokriisistä ja aloimme pitää yhteyttä harvakseen. He selvittivät kriisinsä... ja heistä on tullut läheisiä ystäviäni. Kertoivat muuten, että tässä naapurustossani asuu joku heidän tuttunsa, nainen, joka jätti alko-ongelmaisen miehensä. Ja mies jätti viinan seuraavana päivänä!!!
Takaisin yhteen he eivät menneet. Mies siis päätti ottaa vastuun omasta elämästään. Niinkin voi käydä, kun on pakko katsoa peiliin.
Itse eronneena ajattelen, että pitäisi nähdä monenlaisia vaihtoehtoja. Ei vain että asutaan yhdessä ja ollaan naimisissa - tai, että otanpa eron ja muutan pois. Voi laittaa aikarajan. Voi muuttaa pois. Voi pysyä naimisissa. Minusta ei kannata tehdä liian dramaattisisa muutoksia kerralla, jos itse alkaa voida siitä pahoin. Ei tarvitse laittaa eroa vireille. Voi laittaa, mutta ei tarvitse. Pitäisi saada ensin keskustella aika paljon siitä, mitä itse haluaa. Haluaako eroon miehestä/naisesta - vai haluaako eroon vain viinasta, siis viinaongelmaisesta. Voi muuttaa pois ja ilmoittaa että tulen takaisin vasta kun olet hoidattanut itsesi. Tai että keskustellaan sitten yhdessä, mitä tehdään avioliiton suhteen, mutta että tämänhetkinen ongelma on se alkoholinkäyttö (tai mikä kenelläkin on). Siihen pitää etsiä ratkaisua. Sitten myöhemmin setvitään muut asiat.
Tein itse joitakin virheitä. Liian nopeita ratkaisuja mieleltäni sairaana, kun en jaksanut muutakaan. En kadu päätöksiäni, mutta jouduin hyvin tyhjän päälle kun läksin äkkinäisesti yksin toimimaan. Olisi ollut oman terveyteni (usean vuoden vakava masennus) kannalta hyvä, jos olisin ensin esim. keskustellut eronneiden kanssa, tai käynyt jossain... jaa, turha puhua. Meillä oli toista vuotta pariterapia, ja silti ... sitten vain yhtenä päivänä sanoin, että haluan eron. En pystynyt hoitamaan tilannetta mitenkään naistenlehtien ohjeiden mukaan tyylikkäästi, edes kertomaan lapsille sillä tavalla, että istutaanpa yhdessä miehen kanssa sohvalle ja ... liirum laarum.. Olen hengissä ja ollaan kaikki melko ok: ex, lapset, minä. Kyllä se suru vieläkin painaa, että näin kävi... ja syyllisyyttäkin kannan. En vain jaksanut siinä liitossa. Yksinäisyys on rankkaa. Olisi hyvä tuntea se yksinäisyyden tunne (siis muuttaa pois) ennenkuin tekee lopullisen eropäätöksen.
Sori. Tuli pitkä. En ole vuodattanut tätä asiaa pitkään aikaan. Kaikkea hyvää sinulle + äidillesi kuin myös isällekin.