Valehtelusta vapauteen?
Olen 66 vuotias mies ja olen ollut parisuhteessa kohta kymmenen vuotta valehtelevan ja monella tapaa petollisen naisen kanssa. Hän toi jo seurustelumme alussa salaa exänsä asuntoonsa ”tukan leikkuuseen” ja jäi kiinni salaisesta viestittelystä. Lisäksi hän myöhemmin tunnusti käyneensä salaa exänsä asunnossa jonkun kerran. Huomasin myös oudon piipputupakan tuoksun tyttöystäväni kauluksissa pari kertaa, joka osoittautui myöhemmin hänen exänsä kannabiksen tuoksuksi. Kerran tämä exä yritti tulla tyttöystäväni asuntoon, kun minä olin siellä.
Tästä alkoi monelaisista valheista ja epämääräisestä käytöksestä kiinni jääminen. Yritin irrottautua pari kertaa, mutta en päässyt hänestä irti. Kävin kokeneen parisuhdeterapeutti Brusilan luonakin ja hän kehotti minua heti lopettamaan suhteen sanoen: ”ihan varmasti pettää sinua”. En osannut erota. Yhteiselämemme perustui pitkälle valheiden varaan, kun sitten menimme kihloihin ja myöhemmin naimisiin.
Vuosien aikana on paljastunut aina uusia valheita. Päätin muutama vuosi sitten, että ”jos hän vielä kerran valehtelee, otan eron”. Niin siinä kävi, että kaksi vuotta sitten hän jäi kunnolla kiinni valehtelusta erittäin rumasta asiasta ja olen yhä naimisissa hänen kanssaan. Olen näiden kahden vuoden ajan raahautunut päivä kerrallaan masentuneena eteenpäin. Tunteet heittelee. Olen sopinut itseni kanssa, että ”katson nyt vuodenvahteeseen asti”, ”katson nyt siihen ja siihen asti muutaman kuukauden ajan kunnes otan eron”. ”Hoidan ensin sen ja sen asian kuntoon ja sitten otan eron”.
Minulla on vielä tunteita vaimoani kohtaan, mutta mitä sitten? Tiedän, että en koskaan hänen kanssaan voi olla onnellinen enkä voi koskaan luottaa vähääkään häneen. Kun olen aina yrittänyt muutaman vuoden ajan kehitellä luottamusta, uudet valheet ovat kaataneet kaiken. Miten voisin päästä vapauteen tästä satuttavasta suhteesta? Miten eroamisen käytännössä tekisin? Onko yksin eläminen parempi vaihtoehto kuin tällainen suhde?